Bij het concept ‘VR bril’ zie je direct een persoon voor je met een soort duikbril op, die compleet opgaat in een andere wereld. Vaak met een brede grijns op zijn of haar gezicht. Virtual reality lijkt daarmee een individuele ervaring te zijn die niet bestemd is voor grotere groepen. De campagne #StreamMetStijl van Tele2 liet zien dat VR hardware én content wel degelijk sociaal kan zijn, met een beetje hulp van fashion designer Jan Taminiau en het team van VR-Expert.

VR bril voor de omgeving

Voor deze campagne werd een VR bril ontwikkeld met een 7” scherm aan de voorzijde. Daar werden ogen op weergegeven waardoor het lijkt alsof de gebruiker direct naar de aanwezigen kijkt. Hiermee wordt iedereen bij de presentatie betrokken voor een collectieve ervaring.

De grenzen van realiteit vervagen

 

Omdat het met virtual reality mogelijk is om zeer overtuigende beelden te laten zien, kan de tijd die wordt doorgebracht in de virtuele omgeving worden ervaren als de werkelijkheid. De emotionele impact van een 360° video is vaak groter dan bij een plat beeld op een televisiescherm. In de presentatie die VR-Expert ontwikkelde in nauwe samenwerking met Tele2 en Jan Taminiau begon het event in een surrealistisch witte omgeving. Daarmee was er een subtiele overgang naar de virtuele wereld die in de VR bril te zien was.

In de livestream zagen de toeschouwers twee modellen rondlopen die samen met Jan een bijzondere VR bril met 7” scherm die aan de voorzijde was geplaatst onthulden. Na een signaal dat het publiek de headset mocht afzetten stonden de modellen en de ontwerpers in levende lijve voor het publiek.

 

VR huren voor events

De bijzondere brillen van Jan Taminiau zijn helaas slechts in een kleine oplage gemaakt, standaard VR brillen hebben geen scherm aan de voorzijde. Gelukkig is het wel mogelijk voor grotere groepen om tijdens evenementen samen naar een 360° video te kijken. Je kunt namelijk ook hardware voor VR huren om samen de virtuele wereld te betreden.

 

Maatwerk virtual reality huren

Bij virtual reality huren wordt per project bepaald welke VR brillen zich het beste lenen voor het event, en welke content aansluit bij de doelgroep. Tele2 koos bewust voor een livestream om de internetsnelheid van hun netwerk onder de aandacht te brengen, in situaties waar er geen betrouwbare internetverbinding aanwezig is kan de content vooraf geladen worden op de toestellen. Met de VR Sync software van VR-Expert is het mogelijk tot wel honderden toeschouwers dezelfde presentatie simultaan te vertonen voor een heuse bioscoop ervaring.