Virtual reality wordt steeds vaker ingezet als instrument voor training en educatie. Het is al meerdere malen bewezen dat VR training een hogere retentiegraad heeft in vergelijking met andere vormen van educatie. Het interactieve karakter en de optie voor maatwerk oefeningen spelen hierbij een rol. Ieder bedrijf kan een persoonlijke virtual reality laten ontwikkelen. Hier zijn twintig voorbeelden hoe virtual reality ingezet wordt voor training en educatie.

 

1. Een vliegende start voor monteurs

Rolls Royce maakt niet alleen auto’s maar ontwikkelt ook motoren voor vliegtuigen zoals de Trent XWB motor die in de Airbus A350 aanwezig is. Om personeel snel en effectief training te geven zodat ze dit gevaarte kunnen onderhouden en repareren wordt gebruik gemaakt van virtual reality. Rolls Royce werkt binnen dit project samen met Qatar Airways die gebruik maakt van dit type vliegtuig.

Het aantal passagiers in vliegtuigen zal de komende jaren gaan verdubbelen, tijd is daarmee een kostbaar goed. Een vliegtuigmotor wordt eerst verwijderd om vervolgens gerepareerd te worden. Om dit proces sneller te laten verlopen op locatie in Doha heeft Rolls Royce een educatief programma ontwikkeld op basis van HTC Vive VR headsets waarmee het Qatar Airways personeel virtueel kan oefenen.

 

2. Be Your Best

Twintig spelers van het nationale U19 team in Noorwegen maakte voor een periode van vier maanden gebruik van het Be Your Best programma om cognitieve prestaties te verbeteren. Er waren duidelijke verbeteringen meetbaar, met als hoogtepunt een overwinning op het Duitse U19 team met 5-2. Dankzij VR training wisten ze zowel Duitsland als Nederland uit de kwalificatieronde te elimineren.

De oprichter van het bedrijf was zelf ooit voorzitter van een professionele voetbalclub, en is al jaren bezig met “3D gamified simulation training” ofwel spelletjes waarmee je kunt leren. Het programma is niet zozeer gericht op lichamelijke training van topsporters, maar op hun cognitieve capaciteiten. De spelers kunnen sneller beslissingen maken en kunnen leren zonder zich te veel lichamelijk in te spannen tijdens de training.

 

3. Een VR tour door het menselijk lichaam

The Franklin Institute heeft als doel wetenschap zo dicht mogelijk bij de mensen te brengen, als het kon zouden ze ons met een spuit injecteren in de bloedbaan. Dat is niet mogelijk, met virtual reality is deze ervaring wel te simuleren. Met een speciale demo ruimte is het mogelijk te zwemmen met een blauwe walvis, te zweven in de ruimte en een reis te maken door het menselijk lichaam.

Naast een educatieve ervaring in het museum is er ook een VR app gemaakt voor gebruik thuis of op school. Zo kunnen leerlingen aan de andere kant van de wereld de educatieve presentaties van The Franklin Institute ook beleven.

 

4. VR school voor kinderen met autisme

Kinderen met autisme kunnen binnen een traditioneel schoolsysteem niet altijd optimaal leerstof opnemen. Ze zijn snel afgeleid en reageren niet hetzelfde op abstracte begrippen. Daarom werden vijf VR games ontwikkeld voor een groep van duizend schoolgaande kinderen in Shanghai.

In de virtuele omgeving konden de kinderen zich beter concentreren. Ze leerde ook beter gezichtsuitdrukkingen lezen, mensen met autisme hebben vaak problemen met oogcontact maken en missen zo belangrijke visuele informatie tijdens persoonlijke contactmomenten. Ook lichamelijke ontwikkeling kwam aan bod met een roei simulatie waarbij twee virtuele peddels werden gebruikt.

 

5. Hartinfarcten behandelen in VR

Veel medische kennis kan overgedragen worden met tekst en uitleg, maar een aantal situaties moet je in praktijk meemaken. Tijdens een hartinfarct eventjes leren wat je moet doen is uiteraard niet de bedoeling, Arvada maakt gebruik van virtual reality om het kennisniveau van medisch professionals te verbeteren.

Met VR simulaties kunnen scenario’s steeds opnieuw herhaald worden, de training is schaalbaar waarmee deze software op veel locaties ingezet kan worden. De toepassing wordt verder uitgebreid om naast behandeling in het ziekenhuis ook behandeling op locatie te oefenen.

Ervaar vrijblijvend de mogelijkheden voor uw bedrijf

6. Stap aan boord van de Titanic

Er is geen enkel schip dat zo beroemd én berucht is als de Titanic, het enorme schip dat zonk op de route van Europa naar de Verenigde Staten. Titanic VR is een educatief spel met ruim zes uur aan gameplay gemaakt op basis van het Engage platform.

Dit spel was direct een hit voor de PlayStation VR, toch is het niet zomaar een game. De speler maakt mee wat de passagiers aan boord van de Titanic hebben ervaren, ook moet je als technicus aan de slag om trachten te ontkomen aan de onvermijdelijke conclusie. Dit is een spel waarvan je op voorhand weet dat er geen happy end zal komen.

 

7. Smakelijk eten

Met 600 miljoen mensen die jaarlijks een voedselvergiftiging oplopen is het van belang om op een hygiënische wijze met voeding om te gaan. In Nederland is hiervoor de HACCP training voor in de horeca, met een VR training is het nu mogelijk om te leren wat je moet doen bij ratten in de keuken en andere onsmakelijke taferelen.

In het educatieve VR spel is de speler een kok die aan de lopende band gerechten moet maken. Daarbij wordt de chef voor een groot aantal keuzes geplaatst die betrekking hebben op hygiënisch werken in de keuken. Denk aan zaken als de vloer schoonmaken, handen wassen en veilige voedselbereiding. Gelukkig zijn de ratten virtueel.

 

8. De-escalatie door de politie in Chicago

Het komt helaas regelmatig voor dat een verward persoon of iemand met een beperking door politieagenten wordt aangezien als drugsgebruiker of gevaarlijke crimineel. Dat kost levens van onschuldige mensen. Daarom liet het politiekorps van Chicago een VR trainingsprogramma ontwikkelen waarin agenten diverse praktijk scenario’s te zien krijgen. Het politiecorps heeft dit in de vorm van een 360 3D video laten maken.

Een agressief ogende man staat met een schroevendraaier in de voortuin te roepen. Moet de agent dreigen of vragen het gereedschap los te laten? In de VR training moet de agent keuzes maken om escalatie van de situatie te voorkomen. De scenario’s zijn gefilmd met 360 graden camera’s en komen daardoor zeer overtuigend over.

 

9. De wereld van Norman Rockwell

De Amerikaanse schilder Norman Rockwell staat bekend om zijn realistische afbeeldingen met vaak een politieke boodschap. Met name zijn serie “Four Freedoms” uit 1943 is wereldberoemd geworden. De schilderijen lijken op spontane foto’s maar zijn fictieve afbeeldingen van momenten die uit het dagelijks leven zijn gegrepen.

In “Norman Rockwell’s Four Freedoms: A Virtual Reality Experience” stap je in de wereld van deze schilderijen, wat niet alleen meer inzicht verschaft in de schilderijen maar ook in de boodschap die erachter schuilt. Je ziet details als een muntstuk dat van staal werd gemaakt in de Tweede Wereldoorlog omdat koper werd gebruikt voor kogels. Deze context komt tot leven in de VR presentatie.

 

10. Onderwijzers in de virtuele schoolbanken

De eerste zin in de app “Educational Equity VR” is “deze klas is zo dom”, een goede binnenkomer voor een onderwijzer die moet leren omgaan met kinderen in de klas. Gelukkig zijn het virtuele kinderen die zich niet beledigd zullen voelen.

De toepassing werd ontwikkeld door een leraar met vijftien jaar ervaring, op basis van haar expertise leert ze onderwijzers omgaan met een klas vol kinderen. Empathie speelt een belangrijke rol in deze simulatie, soms is er een goede reden dat een leerling afwezig lijkt te zijn, misschien is er een familielid overleden. Dat soort situaties komen aan bod in deze confronterende VR app voor leraren.

Ervaar vrijblijvend de mogelijkheden voor uw bedrijf

11. Cabinepersoneel trainen

Avietra heeft een trainingsprogramma ontwikkeld met als doel cabinepersoneel in het vliegtuig voor te bereiden op gevaarlijke situaties. De trainee bevindt zich in de cabine van een vliegtuig en moet diverse handelingen uitvoeren die in noodsituaties kunnen voorkomen. De bewegingen en interacties komen overeen met werkelijke situaties dankzij de Oculus Quest VR bril en bewegingscontrollers.

Bij VR training waarbij fysieke handelingen worden uitgevoerd is het van groter belang dat er bewegingsvrijheid is, dan het weergeven van perfect realistische graphics. Waar de Oculus Quest beperkt is wat betreft de realtime 3D grafische weergave, blinkt deze VR bril uit in vrijheid van bewegen zonder kabels. Zo kan de training op iedere locatie worden uitgevoerd.

 

12. Virtual Sexology

BaDoinkVR produceert en distribueert pornografische films in VR. Dit soort content laat je in de huid kruipen van iemand anders, een man of een vrouw. Met het programma Virtual Sexology biedt BaDoinkVR een lesprogramma samengesteld door vrouwen met als doel de prestaties van mannen in bed te verbeteren.

Het eerstepersoonsperspectief wordt gebruikt om in de huid te kruipen van een man die precies weet hoe zijn partner tot een hoogtepunt kan worden gebracht, er zijn ook video’s waarin de man de vrijpartij beleeft vanuit het oogpunt van de dame. Dat de video’s naast een educatieve waarde ook prikkelend zijn lijkt niet te berusten op toeval.

 

13. De perfecte woning inrichten

Een huis mooi inrichten kan uitlopen tot een drama. Paars met gele stippen zag er in de brochure best mooi uit, misschien was het toch niet ideaal als behang voor de woonkamer… de BBC gaat mensen helpen hun woning beter en mooier in te richten zonder dure fouten te maken met behulp van een VR applicatie. Een VR app laten maken is dan ook steeds toegankelijker.

Het betreft een combinatie van instructie door specialisten en simulaties in een virtuele omgeving. Zo kunnen de bewoners direct zien wat de gevolgen zijn van hun beslissingen voordat ze er aan vast zitten in het echte leven. In Engeland zijn al meer dan 200 winkels die dergelijke VR simulaties aanbieden om beter geïnformeerde keuzes te maken alvorens zelf aan de slag te gaan in huis.

 

14. BBC in de bibliotheek

Nog een voorbeeld van virtual reality door de BBC, ditmaal in de vorm van pop-up VR ervaringen in bibliotheken verspreid over Groot Brittannië. De omroep leent VR brillen uit inclusief licenties voor educatieve titels die bezoekers aan de bibliotheek kunnen bekijken. Hierbij is een focus op locatie-gebaseerde educatie, daarbij zijn bibliotheken ideaal gebleken als ontmoetingspunt.

Bibliotheken die nog niet beschikken over VR brillen lenen deze, er is telefoon support waardoor het personeel eenvoudig aan de slag kan gaan. Zo blijft de drempel voor zowel de gebruikers als voor het begeleidend personeel erg laag. VR brillen maken nog lang geen standaard deel uit van de elektronica in huis, met deze oplossing kunnen veel mensen kennismaken met VR learning. Als lenen of aankoop geen optie is, is VR brillen huren altijd een nog een mogelijkheid.

15. Evolutie onder water

Er zijn diverse apps die je onder water laten spelen met dolfijnen, en door koraalriffen laat zwemmen. Dat is heerlijk rustgevend, waar je zult er niet echt veel van leren. Dat is anders bij het Stanford Woods Institute for the Environment, waar ze een VR applicatie hebben ontwikkeld met een serieuze boodschap.

De ervaring begint met een mooie onderwater scène waar vissen vrolijk rondzwemmen. Naarmate er boven de zeespiegel veranderingen plaatsvinden zien de studenten direct de consequenties op de zeebodem. Uiteindelijk zal het leven onderwater sterven als gevolg van klimaatverandering en menselijke invloeden. Leerlingen bleken na deze presentatie meer betrokkenheid te voelen met het leven onderwater.

Ervaar vrijblijvend de mogelijkheden voor uw bedrijf

16. Sneller een helikopter leren vliegen

Het spreekt voor zich dat het leger niet een piloot zonder training in een helikopter laat vliegen, het biedt wel voordeel om deze training te versnellen. Dat bespaart tijd en geld. Met VR helikopter training testen ze de mogelijkheid om vlieguren op te bouwen in virtual reality.

Om te testen of VR training effectief is wordt de klas verdeeld in verschillende groepen waarbij één groep minder vlieguren in de lucht krijgt maar wel meer uren in VR zal doorbrengen. Bij computerspelletjes moet de besturing eenvoudig zijn, bij een helikopter simulatie is het juist van belang om de ervaring zo realistisch mogelijk te maken, en dat betekent een zeer ingewikkelde training met als doel betere piloten in een kortere tijd opleiden.

 

17. Auto’s leren rijden in VR

Hoe mensen een auto leren rijden is bekend, maar hoe leren zelfrijdende auto’s wat verantwoord rijgedrag is? Microsoft heeft een speciale simulatie ontwikkeld waarbij software algoritmes met zelflerende eigenschappen in een groot aantal situaties op een veilige wijze moeten navigeren zonder brokken te maken.

Je kunt een zelfrijdende auto niet zomaar op de weg laten rijden tussen andere weggebruikers. Door realistische simulaties te maken kunnen zelflerende algoritmes zichzelf steeds verbeteren zonder een kilometer afstand af te leggen. Omdat de simulatie volledig overeenkomt met werkelijke situaties zal het voor de software identiek zijn aan echt autorijden.

 

18. Connect to Learn

Myanmar loopt aan kop wat betreft AR en VR educatie. Omdat mobiele toestellen zo talrijk zijn in dit land, ligt het voor de hand om gebruik te maken van augmented reality. Om een nieuwe generatie leraren sneller en beter te leren hoe zij hun studenten kunnen onderwijzen wordt er gebruikt gemaakt van virtual reality.

De VR training bestaat uit vier modules die via een cloud-based server te downloaden zijn, iedere module laat onderwijzers oefeningen uitvoeren die gericht zijn op het onderwijzen van de leerling. De resultaten worden vastgelegd en naar de cloud server verzonden voor analyse. Het Ministerie van Onderwijs heeft als doel de pedagogische vaardigheden van leraren op deze wijze te verbeteren.

Deze vormen van training zijn ook toepasbaar op andere educatie gebieden. Er zijn steeds meer opleidingen die VR brillen kopen om zo hun leerlingen beter op te leiden.

 

19. Oncomfortabel voelen in VR

Comfort in virtual reality is een belangrijk aandachtspunt bij zowel hardware fabrikanten als bij software ontwikkelaars. Vantage Point wil de gebruiker juist een oncomfortabel gevoel geven, met de dreiging van sexueel geweld.

Oprichter Morgan Mercer heeft het zelf meegemaakt, en wil nu werknemers leren hoe ze ongewenst gedrag kunnen signaleren, en welke acties ze kunnen ondernemen. Het is een onderwerp zonder zwart-wit oplossingen en antwoorden, alleen in VR kan dit emotioneel belastende onderwerp op een duidelijke wijze worden overgebracht.

 

20. Training voelen met de Teslasuit

Een beperking van training in virtual reality kan de beperkte interactie zijn. VR controllers zijn niet altijd een goede vervanging voor specifieke gereedschappen, naast handbewegingen en het hoofd worden niet alle lichaamsfuncties aangesproken. Teslasuit brengt hier verandering in.

Het pak is uitgerust met haptische sensoren die niet alleen beweging kunnen registreren, ze kunnen de gebruiker ook iets laten voelen. Er wordt biometrische data geregistreerd, de trainee zal meer onthouden omdat het een ‘full body experience’ betreft. Het Teslasuit zal niet voor alle simulaties noodzakelijk zijn, toch zijn er diverse toepassingen te bedenken waarbij conventionele VR controllers tekort schieten.

Ervaar vrijblijvend de mogelijkheden voor uw bedrijf