Waarom blijft Virtual Reality zo lang een “belofte”?

In 2016 zagen we plotseling overal Virtual Reality; op internet, op de televisie, in de magazines en kranten, alle journalisten droegen lompe brillen op hun hoofd, vielen om, werden misselijk en gaven aan dat de wereld zou binnenkort virtueel zou worden. Toen werd het stil, de belofte werd niet waargemaakt, VR was niets meer dan een hype die weer overgewaaid was. Maar is dat echt zo? Hoewel de traditionele media uitgekeken zijn op VR, wordt er nog steeds hard gewerkt aan de ontwikkeling van Virtual Reality. Alleen wordt er minder hard geroepen. Waarom blijft Virtual Reality zo lang een belofte, en wanneer komt hier verandering in?

Wat ging er mis met Virtual Reality?

Palmer Luckey is de man / jongen die de huidige VR sector in gang heeft gezet met zijn uiterst succesvolle Kickstarter campagne voor de Oculus VR headset. Later zou Facebook deze startup overnemen voor een enorm bedrag. Toen liep het enigszins mis. De mooie beloftes werden niet direct waargemaakt, de virtuele wereld bleek bezaaid met hobbels en drempels. Tot overmaat van ramp bleek Luckey wat “onhandige” beslissingen gemaakt te hebben, waarop hij aan de kant werd gezet door Facebook directeur Mark Zuckerberg. Daarnaast was de media alweer klaar met de virtuele wereld, want na de enorme hoeveelheid journalistieke items over VR was er in 2017 een nieuwe en opvolger: Augmented Reality.

Augmented Reality is het nieuwe speeltje

“Love ‘em or hate ‘em”, Apple bepaalt de trends in technologie. En in 2017 vond Tim Cook het hoog tijd worden voor Augmented Reality, dus de meute zou volgen. Eerlijk is eerlijk, AR is een fascinerende technologie met enorm veel mogelijkheden, toch is het niet beter of slechter dan VR. Het is gewoon een andere manier van virtuele elementen combineren met de omgeving. Wees gerust, voor volgend jaar staat Mixed Reality op de agenda, trend watchers kunnen weer aan de slag met een nieuwe hype!

Hoe gaat Virtual Reality doorbreken?

Het is niet de vraag “of”, maar “wanneer” VR gaat doorbreken. En dat kan sneller zijn dan je denkt, vooral door deze ontwikkelingen:

1. De prijzen van VR headsets gaan omlaag

Op dit punt zijn er al grote verbeteringen gemaakt, de eerste generatie “echte” VR headsets zijn ondertussen al enorm gedaald in prijs, dat geldt ook voor de PC’s met de minimum specificaties die nodig zijn voor deze VR headsets. Een nieuwe lijn Mixed Reality brillen voor Windows 10 kregen direct een wat vriendelijker prijskaartje, ook de systeemeisen liggen lager. HTC heeft een redelijke luxe draadloze headset ontwikkeld, daar is helemaal geen PC meer voor nodig. Dat geldt ook voor wat meer eenvoudige Oculus GO headset waar de hardware vergelijkbaar met een smartphone reeds ingebouwd is.

2. Meer succes zonder kabels

De nieuwe generatie VR headsets is draadloos. De eerste groep gebruikers ging vooral voor een zo laag mogelijke “latency” ofwel vertraging, de rest van de markt houdt gewoon niet meer van kabels. Alles moet draadloos, als VR brillen echt populair gaan worden zullen ze zonder kabels moeten werken.

3. Content is King

De bibliotheek is van tientallen naar honderden en nu duizenden applicaties voor de diverse Virtual Reality brillen gegroeid, dat is een goed teken. Er mogen nog wel meer AAA titels bijkomen met grotere budgetten, en gemaakt door de top ontwikkelaars. Nu zijn het vooral nog experimenten en veredelde smartphone apps. Conversies van bestaande spellen naar VR is niet voldoende, Resident Evil Biohazard laat bijvoorbeeld zien dat het wél kan.

4. Van early adaptor naar de massa

Iemand die vroeg in nieuwe technologie stapt kan behoorlijk klagen, maar toch accepteren ze vaak veel oneffenheden en vinden ze het leuk de grenzen op te zoeken. Voor de gemiddelde consument moet een product gewoon werken, en zonder eerst een vuistdikke handleiding te lezen. Daarom is de Gear VR van Samsung veel populairder dan de Oculus Rift, terwijl de Rift technisch veel geavanceerder is. Plug & Play VR is de enige manier waarop de massa meegaat in de Virtual Reality trend.

5. VR Arcades doen goede zaken

Voor home video was er de bioscoop, voor consoles waren er Arcades. Zonder grote schermen, surround geluid en 3D kunnen bioscopen niet meer overleven, Arcades komen nu zelfs terug dankzij Virtual Reality. De technologie is momenteel nog te ingewikkeld of te duur om in huis te halen, wanneer je vandaag iets koopt is het morgen weer verouderd. VR Arcades bieden je wel de lusten, maar niet de lasten. Van een VR cinema met stoeltjes die draaien, tot enorme magazijnen waar je honderden aliens kunt neerknallen. Zelfs Arcade kasten met virtuele windmachines en geurtjes verleiden de consument wereldwijd.

Technologie heeft tijd nodig

Er waren al mp3 spelers voordat de iPod een succes werd, inbelmodems zijn al tientallen jaren oud, we zijn van SMS’en overgestapt naar Appen etc. Virtual Reality staat nog in de kinderschoenen, toch groeit VR sneller dan veel technologieën die ondertussen ingeburgerd zijn. De belofte wordt waargemaakt, maar soms moet je even geduld hebben..