VR speelfilms coming to a virtual theatre near you

Er duiken steeds meer VR cinema’s op, in het buitenland en ook in Nederland. Na flink wat experimenteren lijken de filmmakers het medium nu behoorlijk te beheersen, en kunnen ze verhalen gaan vertellen op een compleet nieuwe wijze. Het is net als in de tijd toen stomme films werden vervangen door films met geluid. Ben jij klaar voor VR speelfilms?

Eerst feiten, nu fictie

De eerste lichting filmmakers die zich heeft toegelegd op virtual reality films waren de documentairemakers. Hierbij viel steeds weer het woord “empathie”, door de toeschouwer midden in de situatie te plaatsen drukken de beelden extra hard op je ziel. Het is wel zaak dat documentairemakers niet teveel op de emotie gaan sturen en de beelden voor zich laten spreken. De directe impact kan met overdadige muziek en manipulatieve beelden juist een averechts effect bewerkstelligen.

Ben jij klaar voor “Player One”?

Spielberg behoort niet tot de Hollywood filmmakers die enthousiast op de virtuele trein is gesprongen. Toch is Virtual Reality het voornaamste onderwerp van zijn nieuwe film “Ready Player One”, het verhaal over popcultuur dat is geïnspireerd op het boek van Ernest Cline. Naast VR komt zowat elk stukje nostalgie van de afgelopen dertig jaar terug in dit boek, alsof Cline een lijstje met “trends voor nerds” heeft afgewerkt. In de film lijkt VR een verbeelding van “opium for the masses” te zijn, ofwel de drugs die ons tot makke lammetjes maakt voor de elite. Het valt te bezien of dit dystopische toekomstbeeld daadwerkelijk uit zal komen.

Star Wars maakt VR en AR populair

Net als “Ready Player One” zijn de nieuwe Star Wars film niet in 360 graden opgenomen, toch is er veel VR content evenals officiële marketing video’s in 360 graden. Je kunt rondrijden op planeten hier ver, ver vandaan, het is mogelijk om robots te repareren in de strijd tegen de duistere zijde, ook kun je via Augmented Reality filters populaire Star Wars karakters in de woonkamer laten dansen. Sci-Fi en VR blijken de ideale combinatie te zijn, het wordt onderhand wel tijd voor een echte Star Wars film in 360 graden.

Speed Kills John Travolta

We hopen dat de haar pluggen van John Travolta niet wegwaaien in de snelle speedboten die in 360 graden langs de kijker scheuren in “Speed Kills”, één van de eerste VR speelfilms van Hollywood kaliber. De camera regie is in handen van Andrzej Sekula, die ook bij Pulp Fiction de camera in de juiste richting mocht wijzen. Maar nu moet hij zich aanpassen aan een compleet andere manier van actie in beeld brengen. Om de camera crew uit beeld te houden worden ze achteraf beeld voor beeld weggepoetst, blijkbaar was er geen muurtje op de set aanwezig.

De techniek breidt zich uit

Bij de productie van VR speelfilms is de beschikbare hardware en software van groot belang. Naast de bekende namen zijn het vooral de nieuwe fabrikanten die hoogwaardige VR camera’s ontwikkelen. Maar wat de video boer niet kent vreet hij niet, gelukkig komen er steeds meer 360 plug-ins voor bekende videomontage software. Cyberlink heeft naast de VR stabilisatie tool in PowerDirector 16 nu ook een Windows plug-in voor Adobe Premiere Pro uitgebracht. Adobe had al een optie om gebruik te maken van een VR headset voor preview van de montage in 360 graden.

Grenzen verleggen met VR animatie

Met animatie hoef je niet te denken aan mensen achter de camera of met lampen en microfoons, daarom zijn er al veel relatief VR animatiefilms gemaakt. In de Google Spotlight serie zijn reeds een aantal juweeltjes te zien, er wordt zelfs al regelmatig gebruik gemaakt van VR tekenpakketten zoals Quill en Tilt Brush om de animaties in de virtuele ruimte gestalte te geven. Animatie is van oudsher een medium geweest om taboes te doorbreken en de grenzen te verleggen. Je kunt met getekende figuren zaken aanstippen die in realistische films niet geaccepteerd zouden worden. Battlescar is een computeranimatie in 360 graden die gemaakt is door filmmakers met een Latijns-Amerikaanse achtergrond, de voornaamste stemacteur is Rosario Dawson, ook afkomstig uit een familie van immigranten. Met animatie kunnen de harde kantjes van een heftige boodschap wat verzacht worden, in dit geval betreft het een verhaal over een meisje dat wegloopt bij haar familie.

Zien, horen en voelen

Hoe hoger het aantal zintuigen dat er aangesproken wordt, hoe sterker de ervaring zal zijn. Bij het laatste deel in de “Insidious” serie horrorfilms zal er gebruik worden gemaakt van “haptic feedback”, de toeschouwer draagt een vest die voelbare prikkels geeft om het effect te versterken. Bezoekers kunnen kiezen uit de complete film, of een korte versie van vijftien minuten. De combinatie tussen VR film en haptic feedback kan de ervaring wel heel erg realistisch maken.