VR in de makelaardij

Virtual Reality staat nog in de kinderschoenen, toch zijn er diverse sectoren die al een paar maten gegroeid zijn tot aan clownsschoenen. VR in de makelaardij is een perfect voorbeeld van de mogelijkheden die Virtual Reality biedt. Steeds meer makelaars, ontwikkelaars en verhuurders van huizen, kantoren en appartementen maken gebruik van Virtual Reality oplossingen. Van particulier tot projectontwikkelaar kan VR in de makelaardij diverse processen versnellen en kosten reduceren. Bekijk de vijf onderstaande voorbeelden om de kracht van Virtual Reality in de makelaardij te zien in praktijkgerichte situaties.

1. Huizen bekijken

Het kan een lang en moeizaam proces zijn om potentiële klanten van hot naar her te brengen om diverse gebouwen te bekijken. Je zit vaak langer in de auto dan je ter plekke bent om de locatie te inspecteren. Was er maar een manier om via een teleportatiemachine de klanten van locatie A naar B te transporteren. Die mogelijkheid bestaat, met VR in de makelaardij sta je niet meer in de file! Van alle objecten worden 360 foto’s gemaakt, zo kan de potentiële koper of huurder op kantoor de locaties bekijken alsof ze er zelf aanwezig zijn. Elke ruimte is te bezichtigen, altijd met optimale belichting met alle faciliteiten duidelijk in beeld. Zo kun je een klant niet vijf woningen op een dag laten zien, maar vijftig in één sessie. Wanneer de voorselectie gemaakt is kun je daarna de locaties bezoeken die echt potentie hebben.

2. Internationaal huizen uitzoeken

Stel je verkoopt of verhuurt appartementen aan de Spaanse kust. Je kunt niet elke potentiële klant op sleeptouw nemen, toch moet je de locatie wel laten zien. Een brochure met foto’s is een begin, maar dat zegt toch niet zoveel. Met VR in de makelaardij kun je in het druilerige Nederland de klant een retourtje Spanje geven met slechts een eenvoudige VR headset. Je ziet niet meer een platte foto op papier, je lijkt echt in de huiskamer te staan, in de tuin en zelfs op het strand. De gebruiker kan vrij rondkijken in 360 graden en zo een gevoel krijgen van schaal en indeling. Met VR in de makelaardij worden internationaal steeds meer woningen verkocht en verhuurd, zeker ook in de zakelijke markt. Het blijkt dat maar liefst een derde van geïnteresseerden een bod uitbrengt op locaties die ze niet hebben gezien, met een VR presentatie kun je alle twijfel wegnemen.

3. Huizen die niet bestaan verkopen

Er zijn weleens oplichters die een brug proberen te verkopen die niet bestaat. Aan de andere kant zijn er projectontwikkelaars die wel degelijk huizen of appartementen willen bouwen waar ze voor aanvang van de bouw eerst een koopcontract voor nodig hebben. Hoe verkoop je een huis dat niet bestaat? Je beschikt al over de bouwtekeningen, je kunt ook een leuke maquette laten maken maar dat is niet altijd voldoende. Tenzij je een huis aan een LEGO familie wilt verkopen misschien… De huizen bestaan in principe al in de computer, ontwerpers hebben gedetailleerde CAD modellen die je kunt laten zien. Met VR in de makelaardij kun je deze 3D modellen tot leven brengen. De potentiële koper kan met een VR headset vrij door de woning wandelen. In tegenstelling tot een schaalmodel op een PC of tablet lijk je echt in de ruimte te staan met alle elementen op ware grootte om je heen. Het is zelfs mogelijk om de presentatie te personaliseren met bijvoorbeeld een kleurtje op de muur, of met een bankstel naar keuze. Zo kun je kapitaal aantrekken voor bouwprojecten die nog niet gerealiseerd zijn, dankzij Virtual Reality voor makelaars.

4. Renovaties en onderhoudswerkzaamheden visualiseren

Bij ingrijpende renovaties worden er gedetailleerde plannen uitgetekend om tegemoet te komen aan de wensen van de klant. Maar klanten kunnen niet altijd visualiseren wat de impact van een keuze is. In je hoofd kan een rode vloer van marmer er prachtig uitzien, maar als je vijftig vierkante meter marmer in fel rood ziet glanzen komt dat heel anders over. Om de klant meer inzicht te geven tijdens renovatieprojecten kan VR in de makelaardij erg nuttig zijn om alle opties vooraf te visualiseren. Daarmee wordt miscommunicatie voorkomen, wat uiteraard goed is voor zowel de aannemer als voor de klant.

5. Voorselectie maken

Wanneer je als verhuurder veel tijd moet besteden aan rondleidingen en informatie verstrekken kan VR in de makelaardij de uitkomst bieden. Steeds meer makelaars kiezen ervoor om uitgebreide VR presentaties via internet aan te bieden. Zo kan de aanbieder het kaf van het koren scheiden, alleen de mensen die echt interesse hebben zullen contact opnemen. Het werkt naar twee kanten; enerzijds voorkom je een aantal aanvragen van mensen die niet passen bij het aanbod, anderzijds kun je middels dit soort informatievoorziening meer mensen aantrekken die je anders wellicht niet zou bereiken.

VR in de makelaardij laat zien hoe waardevol nieuwe technologie kan zijn voor makelaars, projectontwikkelaars, verkopers en verhuurders.

Bent u makelaar en wilt u een VR applicatie laten maken? Lees dan meer!