VR GO KART

Racen vindt ieder jongetje wel leuk. En de meeste grote jongetjes ook wel. En op de markt zijn nogal eens wat racespellen te vinden, de een nog fraaier en realistischer dan de ander. VR Gokart is druk in ontwikkeling maar inmiddels is een demo, preview 4, te spelen.

Graphics

De game draait op de Unreal 4 engine en zoals gebruikelijk bij games die daar gebruik van maken, is dat goed te zien: de kart en de animatie zien er zeer verzorgd uit, tot en met de kinetecs die handen en armbewegingen simuleren alsof het echt is: als de blik naar links of rechts wordt gericht en het stuur wordt gedraaid, is de animatie van de arm als er echt naar de eigen arm wordt gekeken. Dit draagt bij tot een echte beleving van “being there”.

Ook de kart zelf is fraai geanimeerd, alhoewel daar uiteraard vrij weinig bewegende delen aan zitten. Maar het zicht vooruit, waarbij de voorwielen en de wielophanging goed te zien zijn, ziet er zeer verzorgd uit.

De omgeving is vrij saai: wat groene glooiende heuvels en dat is het. Meer artwork was hier welkom geweest, maar mogelijk speelt de belasting van de GPU dan een rol. Toch maakt dat niet veel uit: alle aandacht moet worden gericht op de track aangezien er anders weer héél snel aan een nieuwe race begonnen kan worden..

Het geluid is niet onaardig: er is een achtergrond muziekje en een wat grasmaaier-achtig geluid van de kart, wat echter wel nadrukkelijker had gemogen.

Gameplay en besturing

De game is super eenvoudig te besturen, en behoorlijk lastig om dat goed te doen. Links/rechts kan met zowel de arrowkeys als A en D, gas geven met pijl omhoog of W, en remmen met bijvoorbeeld spatiebalk: kies maar wat voor jezelf het beste speelt. Maar zo simpel als de eigenlijke bediening is, zo lastig is het om het geval “tussen de witte lijnen te houden met de gepoetste kant boven”.
Volle pit de track op wordt direct afgestraft. OK, niet direct, vlak na de start is vol gas even nodig aangezien direct de eerste jump komt, maar daarna is het doseren wat de klok slaat. Goed uitkomen in bochten waarna vervolgens weer een ramp staat is essentieel: iets teveel drift naar links of rechts terwijl de ramp onder je kart doorvliegt is funest bij de landing: de kart stuitert ogenblikkelijk alle kanten uit en het is houden en keren om het ding in rechte lijn weer de goede kant op te krijgen.

Dat voegt echt iets toe aan deze game: er zijn voldoende kart spellen die het mogelijk maken om de hele rit door met volgas te knallen, maar dat is hier garantie voor een nieuwe start. Simulatie van het over de kop slaan is fraai uitgevoerd, en ook de jumps voelen even alsof je echt door de lucht gaat.

De A.I. is, in tegenstelling tot andere games, ook zeker niet onfeilbaar: regelmatig gaat één van je tegenstanders de bocht uit, knalt op een andere karter, of neemt de ramp verkeerd waardoor ie even later naast de track staat.

8 Total Score

VR Gokarts is fraai uitgevoerd en goed gesimuleerd. Om een hele track vol te houden valt nog lang niet mee, en gas doseren en op tijd remmen is beslist noodzakelijk. Kortom: absoluut de moeite waard voor de race liefhebbers om eens te proberen!

Wat vind jij? 4.6 (1 votes)
We will be happy to hear your thoughts

Reageer!