VR film laten maken

Bedrijfsfilms, interviews, nieuwsreportages; het gemiddelde videoproductiebedrijf draait er z’n hand niet meer voor om. De wijze waarop videofilms gemaakt worden is behoorlijk gestandaardiseerd sinds de digitale revolutie. Toch is er een nieuwe vorm van films maken; 360 video. Een VR film laten maken vergt een heel andere aanpak dan een normale video, daar staat tegenover dat er ook veel nieuwe mogelijkheden zijn bijgekomen. Wanneer je overweegt om een videoproductie te laten maken voor trainingsdoeleinden, zakelijk gebruik of commerciële producties, moet je zeker deze pagina lezen. We leggen hier uit hoe een VR film laten maken verloopt, en wat de mogelijkheden zijn.

 

Hoe kun je een VR film laten maken?

Omdat er speciale hardware nodig is om 360 video vast te leggen kan niet ieder videoproductiebedrijf dit soort films maken. Hoewel deze camera’s ook te huur zijn is er nog steeds expertise nodig op het gebied van 360 graden productie. De manier van plannen, opnemen, montage en publicatie zijn behoorlijk afwijkend in vergelijking met reguliere videoproducties. De kosten kunnen overigens ook hoger uitvallen, maar dat is zeker niet altijd het geval zolang de planning klopt.

 

Kun je zelf een VR film maken?

Zoals we al eerder hebben genoemd is er specifieke hardware nodig om de opnames te maken, ook bij de montage wordt er gebruikt gemaakt van specifieke software en/of plug-ins. Er zijn heel leuke consumenten camera’s op de markt, en zelfs accessoires voor smartphones om 360 opnames te maken, maar verwacht daar niet dezelfde kwaliteit opnames van die een professioneel productiehuis zal leveren. En dan is er nog steeds die ervaring met 360 productie waarmee je echt het verschil kunt maken.

 

Hoe gaat 360 video productie in zijn werk?

Bij iedere videoproductie kan een gedegen voorbereiding de productie versnellen en het eindresultaat beter maken. Net zoals de voorbereiding bij een speelfilm anders zal zijn dan bij een bedrijfsfilm, zijn er ook specifieke uitdagingen bij een VR film laten maken. Hier zijn in het kort de stappen die genomen worden bij de meeste 360 producties.

 

1. Concept fase

Soms heeft een opdrachtgever al heel scherp voor ogen welk soort productie ze willen maken, maar vaak ook niet. In de conceptfase mag alles over tafel komen, geen enkel idee is te gek. Zo is er namelijk de beste voedingsbodem voor creativiteit. Wat mogelijk is en wat niet komt later aan de orde. Op basis van de vraag en doelstelling zal het videoproductiebedrijf adviseren in de beste aanpak om zo tot een definitief concept te komen.

 

2. Script fase

Wanneer het concept uitgekristalliseerd is wordt het tijd om een script te schrijven. Ook wanneer er geen gesproken tekst in de film voorkomt is een script met een overzicht van scènes, situaties, titels etc. onmisbaar. Dit geldt voor ieder type videoproductie, en dubbel voor 360 graden video’s. Er mag niets aan het toeval worden overgelaten, dit komt omdat zowel opnames en montage op een andere wijze worden uitgevoerd.

 

3. Planning opnames

Wanneer de video exclusief bestaat uit (computer)animatie is deze fase aanzienlijk eenvoudiger, je hoeft namelijk geen rekening te houden met “aardse” obstakels. Bij live action opnames moet er onderscheid gemaakt worden tussen interieur en exterieur, op een set of op locatie. Wanneer er veel buitenopnames nodig zijn speelt het weer uiteraard ook een rol. Acteurs moeten wellicht gecast worden, scripts moeten worden doorgesproken met alle betrokkenen.

 

4. Opnames maken

Er is een shotlist gemaakt, de planning is klaar, dus nu wordt het tijd voor het maken van de opnames. Bij een VR film laten maken is de grote uitdaging om geen ongewenste personen, objecten of locaties in beeld te brengen. De kijker kan namelijk de volledige ruimte zien. De camera kan op afstand bediend worden, de crew kan zich verbergen achter een muurtje of object in de ruimte, of er worden later delen van het beeld afgedekt. Bij 360 video zijn opnames meestal langer, denk bijvoorbeeld aan een lange opname door een fabriek als virtuele 360 tour. Wanneer er één detail niet klopt moet de hele opname opnieuw worden gefilmd.

 

5. Montage beelden

Hier vindt de echte magie plaats, in tegenstelling tot reguliere videoproductie kun je niet met snelle beeldwisselingen het verhaal vertellen. Dat zou namelijk zeer desoriënterend werken voor de kijker. Bij 360 montage moet de editor ervoor zorgen dat alles duidelijk in beeld komt, want je wilt niet dat een titel graphic achter de rug van de kijker verschijnt! Afhankelijk van de productie moet er ook omni directionele audio gemixed worden, maar laten daar even niet te diep op ingaan.

 

6. Publicatie / presentatie

Er zijn veel mogelijkheden om 360 video te publiceren, hoewel het resultaat het meest indrukwekkend zal zijn door een VR bril, kun je de video ook op standaard monitors en mobiele apparaten bekijken. Zo wordt de doelgroep meteen veel groter. Naast de standaard online platformen zoals YouTube, Facebook en Vimeo kun je uiteraard ook tijdens evenementen het resultaat offline vertonen in de hoogst mogelijke kwaliteit.

 

Dit stappenplan lijkt behoorlijk ingewikkeld, maar professionele productiehuizen weten precies hoe ze de klant kunnen leiden door dit proces. De kosten voor een VR film laten maken kunnen enorm variëren op basis van de wensen van de klant. Informeer gewoon bij de VR video maken naar de mogelijkheden, met virtual reality kun je alle kanten op!