VR bedrijf Nederland

Wanneer je als bedrijf of organisatie gebruik wilt maken van virtual reality word je overdonderd met mogelijkheden. Dat is niet zo verbazingwekkend, virtual reality is immers een wereld die onbegrensd is. Met zoveel opties wil je uiteraard ondersteund worden door een VR bedrijf dat begrijpt wat je wilt bereiken. Toch is de keuze voor een VR agency niet altijd zo eenvoudig. Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen een VR bedrijf die virtual reality apps ontwikkeld, of een VR agentschap die ervoor kan zorgen dat honderd mensen simultaan kijken naar dezelfde 360 video. Op deze pagina maken we onderscheid tussen de vier soorten VR bedrijven die actief zijn in de sector, en we geven tips hoe je het juiste VR bedrijf kunt kiezen.

Welke soorten VR bedrijven zijn er in de virtual reality markt?

Er zijn all-in dienstverleners die alle facetten van VR voor je kunnen regelen, daarnaast zijn er ook gespecialiseerde bedrijven. In alle gevallen zijn er vier afzonderlijke diensten te onderscheiden waar je mee te maken krijgt op het moment dat je met virtual reality aan de slag gaat.

1. Verhuur van apparatuur

Je kunt VR brillen kopen, ze liggen tegenwoordig al bij de grote elektronica winkels in de schappen. Maar deze sector staat nog in de kinderschoenen; nieuwe producten volgen elkaar in hoog tempo op, de afschrijving op VR hardware is enorm. Wanneer je eenmaal of enkele keren een presentatie wilt organiseren voor honderd gebruikers is het aanschaffen van VR apparatuur niet rendabel. Daar komt nog bij dat VR bedrijven advies kunnen geven in het gebruik van de juiste hardware en randapparatuur.

2. Service en ondersteuning

Virtual reality hardware en software wordt steeds gebruiksvriendelijker, maar echt turn-key oplossingen mogen we deze apparaten in dit stadium niet noemen. In sommige gevallen is het voldoende dat een VR bedrijf de applicaties vooraf installeert, of de benodigde hardware en software op elkaar afstemt. In andere gevallen, zoals bij VR presentaties voor een grote groep gebruikers, kan on-site ondersteuning onmisbaar zijn. Denk aan een bioscoopzaal vol gasten die samen naar een VR film kijken, alleen al het opzetten van de VR bril kan lang duren wanneer je geen vakkundig personeel hebt rondlopen om assistentie te bieden.

3. 360 video content productie

Een groot deel van de VR content die op dit moment bekeken wordt bestaat uit 360 graden video. Deze producties worden opgenomen met speciale panorama camera’s, dit is een productieproces dat behoorlijk afwijkt van een reguliere corporate video. Een gespecialiseerd VR bedrijf heeft niet alleen beschikking over professionele  die tienduizenden euro’s kunnen kosten, maar ook ervaring met de productie van 360 video. Van concept naar script, planning, opname, montage en publicatie; een 360 VR bedrijf kan je in iedere stap begeleiden om het gewenste resultaat te behalen.

4. VR app ontwikkeling

Een VR app is anders dan een 360 video. Waar video een passief medium is, zal een VR app doorgaans interactief zijn. Daarnaast kun je het onmogelijke tevoorschijn toveren omdat je niet meer gebonden bent tot de werkelijkheid om je heen. Met andere woorden; een VR bedrijf kan een virtuele wereld ontwikkelen die precies is afgestemd op de boodschap die je als organisatie wilt uitdragen. Wil je een machine van binnenuit laten zien met alle bewegende radertjes? Dat is mogelijk. Wil je een virtueel bezoek brengen aan verre planeten? Geen probleem. Uiteraard moet de ontwikkelaar wel de applicatie laten aansluiten op de boodschap. Dat alles mogelijk is betekent niet dat je ook alles moet laten zien.

Hoe kies je een betrouwbaar VR Bedrijf?

Een zoekopdracht in Google levert je direct een aantal VR bedrijven op. Maar dan weet je eigenlijk nog niet veel. Virtual reality is namelijk een relatief nieuw medium, het kan lastig zijn om te bepalen welk VR bedrijf aansluit op de organisatie. Houd bij de keuze van een VR agency in ieder geval rekening met deze drie aandachtspunten:

  • Portfolio: Vraag altijd naar een portfolio met voorbeelden van vorige projecten. Veel VR bedrijven springen in op een trend en verkopen meer praatjes dan praktijkoplossingen. Wanneer je snel een oplossing zoekt kun je soms ook voortbouwen op een vorig project, het heeft niet altijd zin op het virtuele wiel opnieuw uit te vinden.
  • Veelzijdigheid: Soms kan een gespecialiseerd VR bedrijf de logische oplossing zijn. Een specialist is doorgaans beter op een specifiek gebied dan een “manusje-van-alles”. Houd er wel rekening mee dat een VR project vaak bestaat uit diverse elementen die goed op elkaar afgestemd moeten worden. Een VR agency die alle virtuele eindjes aan elkaar kan knopen zal ervoor zorgen dat iedere discipline op de juiste wijze geïmplementeerd wordt.
  • Communicatie: Dit is het belangrijkste aandachtspunt bij de keuze voor het beste VR bedrijf. Je kunt de meest creatieve dienstverlener inschakelen, als ze niet luisteren naar de wensen en doelstellingen van de klant zul je niet de gewenste resultaten behalen. Kies voor een VR bedrijf dat uitleg en inzicht kan geven wat betreft de vaak complexe materie van virtual reality, maar ook een organisatie die luistert naar de klant.