VR app laten maken

Met Virtual Reality kun je een wereld binnenstappen die niet bestaat, toch is er een nauw verband met de wereld om je heen. Je kunt rondkijken, bewegen en objecten in de ruimte manipuleren. Ook kun je virtueel naar locaties reizen die in werkelijkheid ook bestaan, maar die je niet zomaar kunt bereiken. Van de diepe oceaan tot aan verre planeten. Of wat dacht van een reis in de tijd, bekijk het verleden of ervaar een kristalheldere visie voor de toekomst. Een VR app laten maken begint met de grenzen bepalen; op het gebied van hardware, software, onderwerp en uiteraard ook het beschikbare budget.

Waarom een VR app laten maken?

Met een Virtual Reality applicatie kun je mensen een ervaring geven, maar wat is de reden om hier als ondernemer of als organisatie geld aan te spenderen? Dit zijn de meest voorkomende toepassingen voor VR apps:

  • Entertainment: Dit zijn meestal VR games. Naast de bekende studio’s zijn er ook veel kleinere ontwikkelaars die VR games verkopen via platformen als de Oculus store of Steam VR.
  • Onderwijs: Van de basisschool met Google Expeditions tot aan naslagwerken zoals anatomie VR apps of een taalcursus; met Virtual Reality kun je traditionele educatie aanvullen met virtuele elementen.
  • Instructie: Dit is een meer specifieke variant van VR onderwijs waarbij je personeel kunt trainen om bepaalde handelingen uit te voeren. Met name bij instructie waarin veel herhaling plaatsvindt kan een VR app laten maken veel tijd en kosten besparen.
  • Marketing: Virtual Reality is wel bekend, maar niet geheel ingeburgerd. Daarmee is het een ideaal platform om de aandacht mee te trekken. Omdat de gebruiker volledig opgaat in de virtuele wereld heb je de complete aandacht.

Platform keuze

Hoewel de basis van Virtual Reality vastligt, zijn er wel veel variaties en besturingssystemen. Voordat je begint met een VR app laten maken zal er eerst een keuze voor het platform gemaakt moeten worden. Hoewel het mogelijk is om cross-platform te ontwikkelen zal er doorgaans een primair platform worden gekozen. Voor laagdrempelige VR apps die mensen thuis kunnen ervaren met een Google Cardboard, zal de ontwikkeling op basis van Android plaatsvinden. Deze code is deels ook te gebruiken voor de Gear VR en Oculus Go VR brillen die ook op basis van Android werken. Voor de meer uitgebreide VR apps zal de ontwikkeling op basis van Windows zijn, dat geldt eigenlijk voor alle “krachtige” VR headsets. Daarbij zijn er wel verschillen tussen bijvoorbeeld de Oculus Rift, HTC Vive en Windows Mixed Reality. Bij een VR presentatie onder gecontroleerde omstandigheden zal voor één specifiek platform worden gekozen, dat is niet alleen goedkoper maar de VR app kan ook geoptimaliseerd worden voor het specifieke platform.

Multiplatform VR app development

Veel VR apps worden gemaakt binnen een framework als Unity, het is ook mogelijk om WebVR te gebruiken. Daarmee kun je Virtual Reality weergeven in de browser, dit is een platformonafhankelijke wijze van ontwikkelen. Iedere optie heeft specifieke voordelen en nadelen, het is daarom van belang alle mogelijkheden vooraf met de ontwikkelaar te bespreken.

VR app mogelijkheden

Bij een VR app laten maken zijn dit de drie voornaamste categorieën:

  1. Gallery app met 360 graden foto en video: Een collectie 360 graden foto’s en/of videoclips wordt in een losse app samengevoegd. Dit is een manier om de rommelige YouTube interface te omzeilen. Wel zal er voor ieder platform een andere app ontwikkeld moeten worden.
  2. Virtuele rondleiding: De VR tour is een perfecte manier om op afstand iemand kennis te laten maken met een specifieke locatie. Dit kan een VR tour zijn van een vakantiebestemming, maar ook een 3D visualisatie van een appartement dat in de verkoop staat.
  3. Interactieve 3D omgeving: Bij een complete 3D VR app worden “assets” gemaakt die het mogelijk maken in een virtuele wereld rond te lopen. Dit is doorgaans de duurste vorm van een VR app laten maken, het is tevens het soort presentatie dat de meeste impact kan uitoefenen op de gebruiker.

Toepassingen van VR apps

We kunnen de diverse toepassingen ruwweg verdelen in twee categorieën; voor professioneel gebruik en voor eindconsumenten. Bij professioneel gebruik worden er andere eisen gesteld aan de software. Dit zijn maatwerk oplossingen die geheel worden ingericht naar de doelstellingen van de opdrachtgever. Bij VR apps voor eindconsumenten moet er rekening worden gehouden met verschillende configuraties, hardware, software etc. In praktijk zijn de meeste VR apps bestemd voor specifieke toepassingen. Dit zijn niet de titels waar je veel van hoort, maar wel de applicaties die voor een specifieke doelgroep zeer waardevol kunnen zijn.

Professioneel gebruik

Hoewel de media zich de laatste jaren vooral heeft gericht op VR oplossingen voor eindconsumenten, vindt de meeste app ontwikkeling plaats voor professionele toepassingen. Hierbij spelen verkoopcijfers geen rol, de software zal alleen intern gebruikt worden. Kostenbesparing kan wel een belangrijke rol spelen, evenals verbetering van bedrijfsprocessen. Hier zijn enkele voorbeelden van een VR app laten maken voor professioneel gebruik.

  • Training: Personeelsleden leren voor een groot deel tijdens het werk, in veel sectoren worden er programma’s voor training uitgevoerd. Het is meermaals gebleken dat een training met behulp van Virtual Reality tijd bespaart, omdat de werknemers informatie sneller opnemen dan via traditionele trainingsmethoden. Een voordeel van Virtual Reality is de optie om een simulatie snel opnieuw te starten, hiermee kan veel tijd en geld bespaard worden ten opzichte van praktijktesten. Met behulp van VR controllers zijn er trainingen mogelijk van het werken met graafmachines tot aan precisie chirurgie.
  • Stakeholders: Om stakeholders te informeren kun je een VR app laten maken. Dit werkt vaak beter dan een PowerPoint slideshow of een informatiemap. Van investeerders die een simulatie van een nieuw product voor het eerst onder ogen zien, tot aan wijkbewoners die door de gemeente geïnformeerd wordt over een groot nieuwbouwproject.
  • Marketing & Sales: Uiteraard worden VR apps veel gebruikt om producten en diensten te promoten en te verkopen. Hierbij is vooral de optie voor individuele ervaringen erg aantrekkelijk. Zo kun je virtueel een keuken samenstellen op basis van de wensen van de klant. Je kunt nooit alle opties in de showroom laten zien, in de virtuele wereld is dat geen probleem. De conversie bij VR apps voor marketing & sales ligt zeer hoog omdat de klant altijd een maatwerk presentatie te zien krijgt.

Voor eindconsumenten

Een VR app laten maken vergt een andere aanpak, zo moet de applicatie direct duidelijk zijn voor een groot publiek, en het moet werken op een groot aantal apparaten met afwijkende specificaties. Hier zijn enkele voorbeelden van VR apps voor eindconsumenten:

  • Informatief: VR is gemaakt om ervaringen te delen, het is bewezen dat de retentie bij Virtual Reality erg hoog ligt. Dat betekent dat gebruikers veel van de informatie die wordt aangeboden via de VR app ook daadwerkelijk onthouden wordt. Daarnaast speelt de factor “empathie” ook een belangrijke rol, de consument ziet niet alleen de presentatie, het wekt ook emoties op. En dat kan zeker voor belangenorganisaties en goede doelen een grote meerwaarde bieden.
  • Amusement: Naast 360 graden video zijn VR games ook heel populair. Video kun je “verpakken” in een op zichzelf staande app, of publiceren via de bekende platformen als YouTube en Facebook. Er zijn uitgevers die direct geld verdienen aan de verkoop van VR apps op platformen zoals de Playstore, Oculus Store en Steam VR, terwijl bedrijven als Red Bull en McDonalds uiteenlopende VR apps inzetten om hun merk te versterken.
  • Verkoop: Naast de verkoop van VR apps wordt de software vooral gebruikt om andere producten en diensten aan de man te brengen. Dit kan in de vorm van een merknaam bij de start van de applicatie tot aan een VR app die de consument thuis laat “winkelen”.

Je ziet het; een goede VR app laten maken start met het bepalen van de grenzen. Daarom is een heldere en open communicatie met de ontwikkelaar van cruciaal belang.