Een virtuele stap te ver; educatie in context

Met mobiele apparaten en Cardboard smartphone houders heeft Virtual Reality zich snel weten te verspreiden binnen educatie. Steeds meer scholen maken gebruiken van VR lesmateriaal, van Google Expeditions tot virtuele ruimtereizen via een Oculus Rift headset.

Virtuele opleidingen als Unimersiv schieten als paddestoelen uit de grond, gaat VR educatie het reguliere lesmateriaal vervangen? Leraren hoeven nog niet op zoek te gaan naar een nieuwe baan, Virtual Reality is en blijft een toevoeging, niet een vervanging. En daar is een belangrijke reden voor aan te wijzen; context.

 

Van herinnering naar werkelijkheidSchok

Het menselijk brein is een wonderbaarlijk instrument. Je hebt jezelf vast wel eens betrapt op een herinnering die achteraf niet klopt. Een herinnering aan jouw jeugd die recht uit een film komt, of een déjà vu gevoel.

Uit onderzoek is gebleken dat een VR ervaring na een week door kind als werkelijkheid wordt ervaren. Een meisje had Elmo ontmoet via een VR headset, een week later dacht ze dat ze echt met Elmo in dezelfde ruimte stond.

VR kan zo overtuigend zijn dat de hersenen het als waarheid interpreteren. Binnen de educatie kan dit een probleem zijn, kinderen hebben een kleiner referentiekader en zijn meer geneigd nieuwe informatie voor waarheid aan te nemen.

 

Educatie in context

Een Virtual Reality headset brengt je in een virtuele wereld. Wanneer je zweeft in de ruimte is de ervaring anders dan een wandeltocht in de Betuwe. Hoe dichter de virtuele ervaring ligt bij de werkelijkheid, hoe sneller de hersenen het accepteren als waarheid.

Bij een VR lesprogramma is de combinatie tussen klassikaal lesgeven en het gebruik van de headset van groot belang. Daarom hebben sommige smartphone houders voor VR gebruik geen hoofdband. Je moet zelf de headset vasthouden, dat geeft je een “ankerpunt” met de werkelijkheid.

Cardboard
Geniet, maar VR met mate” is wellicht de beste instelling voor VR in educatie. Maak gebruik van het onbegrensde potentieel als leermiddel, niet ter vervanging van een klassiek lesprogramma.