Virtual Reality in het toerisme

Bij Virtual Reality speelt visuele informatie uiteraard een belangrijke rol. Sectoren waarbij vaak beeld wordt gebruikt om klanten te overtuigen maken dan ook dankbaar gebruik van VR technologie in hun business model. In de toerisme sector bijvoorbeeld, met de toename van online boeken is er minder behoefte aan catalogi met reisbestemmingen en consulenten. Deze sector speelt daar handig op in door met Virtual Reality en 360 graden video een meerwaarde te bieden aan toeristen. Op deze pagina bekijken we zes voorbeelden van virtual reality in het toerisme.

1. Reisbestemmingen vooraf laten zien

Het is een druilerige dag in Nederland, niet echt een leuk sfeertje om klanten een vakantie aan te bieden. Dan geeft de consulent een VR headset aan de potentiële klant met 360 graden beelden van de mooiste vakantiebestemmingen in de wereld. Steeds meer touroperators laten virtual 360 graden tour produceren om de vakantie voorpret flink te verhogen. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die een VR presentatie hebben gezien meer geneigd zijn om tot aankoop over te gaan. Je bent dus gewaarschuwd!

2. Bekijk de hotelkamer voor je boekt

Expedia is op zoek naar nieuwe manieren om het boeken van hotelkamers eenvoudiger te maken, met meer relevante informatie. Daarom experimenteren ze met Virtual Reality om hotelkamers vooraf te bekijken. Naast een hotelkamer kun je bijvoorbeeld ook een cruiseschip in Virtual Reality ontdekken, ze willen daarnaast de koppeling maken met apparaten zoals De Amazon Echo en Alexa om met spraakbesturing kamers te boeken. De meest eenvoudige oplossing is het maken van panorama foto’s en deze toevoegen aan de hotel boeking site, dat spreekt meer aan dan enkele “platte” foto’s die vaak geen compleet beeld geven van de werkelijke situatie.

3. Andere blik op vakantiebestemmingen

De Amerikaanse staat Arizona heeft stevig geïnvesteerd in VR content om deze staat onder de aandacht te brengen. Naast het in beeld brengen van mooie locaties, kun je ook activiteiten demonstreren. Zo kun je een virtuele skydive maken vanaf de Grand Canyon, en je kunt virtueel mountain biken in Sedona. Daarmee laat je niet alleen de locaties zien, je koppelt ze ook aan een activiteit. Zo kun je als reiziger op nieuwe ideeën komen voor bijvoorbeeld een avontuurlijke vakantie. Wanneer je een VR video ziet vanuit het standpunt (of beter gezegd zweefpunt) van een parachutist wil je misschien in het echt ook een sprong wagen.

4. Educatieve trips met Google Expeditions

In het klaslokaal zijn leerlingen al bekend met Google Expeditions. Dit is een klassikale app waarmee de leraar vanaf een tablet de leerlingen mee kan nemen op een virtuele reis, de studenten krijgen een smartphone houder en kunnen daarmee rondkijken op de meest interessante locaties ter wereld. De apps is nu ook vrijgegeven voor het grote publiek, je kunt deze informatieve tours volgen op honderden locaties in de wereld. Je ziet panorama foto’s met aanvullende informatie in beeld, je kunt rondkijken en via eenvoudige navigatie verschillende locaties bekijken. Zo kun je bekijken welke plekken in de wereld jou het meeste aanspreken, dit soort toepassingen van virtual reality in het toerisme spreken veel meer tot de verbeelding dan een statische foto’s op de website.

5. Voorbereiding op het vliegveld

Er zijn al enkele vliegvelden die VR headsets beschikbaar stellen aan reizigers die op de vlucht wachten. Dat is niet alleen een leuke manier om de wachttijd te vullen, toeristen kunnen in die tijd alvast wat leren over de bestemming. Zo kom je goed voorbereid aan in het land dat je gaat bezoeken, je weet precies welke plekken voor jou interessant zijn. Daarmee kan de vliegmaatschappij een extra service bieden aan hun klanten. In het vliegtuig houdt het virtuele verhaal overigens niet op, zo kun je al in de eerste klas films kijken via een VR headset. In plaats van een klein schermpje voor je neus kijk je naar een virtueel scherm op bioscoopformaat. Er wordt ook al gewerkt met live teleconferencing in de lucht, zakelijke reizigers kunnen een live seminar volgen van professionals die ze later op de plaats van bestemming zullen ontmoeten.

6. Virtuele vakanties voor senioren

Helaas is een vakantie naar een ver land niet voor iedereen weggelegd. Het kunnen de kosten zijn, de beschikbare tijd of een fysieke beperking. Er zijn al projecten waarbij senioren die minder mobiel zijn virtuele reizen kunnen maken naar prachtige locaties over de hele wereld. Zo kan een hoogbejaarde dame een onderwater avontuur beleven in het Caribisch gebied, of een meneer in een rolstoel kan de Himalaya virtueel beklimmen. Virtual Reality in het toerisme is daarmee niet beperkt tot promotie voor fysieke reizen, in een aantal gevallen kan het ook een vervanging zijn voor mensen die graag de wereld ontdekken, maar daar fysiek niet toe in staat zijn. VR bij senioren neemt een grote vlucht omdat het bij deze doelgroep veel baat heeft op verschillende gebieden waaronder pijnbestrijding en ook dementie.

Toerisme en virtual reality vullen elkaar perfect aan, deze voorbeelden zijn slechts het topje van de virtuele ijsberg. Ben je actief in de reisbranche en wil je vrijblijvend de mogelijkheden voor een app of 360 video eens bespreken? Neem dan gerust contact op met een professioneel virtual reality bedrijf in Nederland.