Virtual reality op school; onderwijs met diepte

Dit is het jaar van virtual reality. De grote merken in de wereld van VR lanceren in 2016 de eerste generatie VR Headsets voor het grote publiek. Ook zonder kostbare hardware is het mogelijk om virtuele ervaringen te beleven met een smartphone. Virtual reality is niet alleen geschikt voor spelletjes en vermaak, er wordt in diverse branches al gebruik gemaakt van de laatste technologische (VR)ontwikkelingen.  Educatie is een gebied waar vr een ongekend grote rol gaat spelen zal het leerproces de komende tijd radicaal veranderen. Stap in de virtuele wereld… en leer over de echte wereld.

Google’s Expeditions Pioneer Program
expedition1

expeditionGoogle heeft een eigen initiatief om VR naar scholen te brengen. Met name in de Verenigde Staten maar ook internationaal is het mogelijk om een school aan te melden voor dit programma. Er komen specialisten naar het klaslokaal met een speciale, kleurrijke smartphone houder met daarin Asus smartphones op basis van het Android besturingssysteem.

Met een speciale app is het mogelijk virtuele tours te maken op locaties over de hele wereld. Google spreekt met het programma over “plaatsen waar een schoolbus niet kan komen”. Er zijn honderd locaties om te bezoeken en deelname is gratis. De app is op dit moment nog niet publiekelijk beschikbaar.

Doe het Zelf

Een project wat onderwijzers zelf uit kunnen voeren met bestaande middelen is een panorama project op school. Met gratis verkrijgbare apps voor zowel Android als iOS is het mogelijk panoramafoto’s te maken van de school en de nabije omgeving. Met een eenvoudige Cardboard viewer kunnen leerlingen deze foto’s in 360 graden bekijken. Dit zijn projecten die klassikaal uitgevoerd kunnen worden of individueel (thuis), die later klassikaal worden bekeken. De bekende fotosite Flickr heeft een speciale sectie genaamd Equirectangular met duizenden panorama foto’s die gratis te bekijken zijn.

360 graden documentaires

De New York Times investeert veel in 360 graden documentaires. Ze gaven al eerder een gratis Cardboard houder aan hun leden. Via de gratis app NYT VR zijn er al een aantal documentaires te bekijken. De meest indrukwekkende film is “The Displaced” over kinderen die hun huis hebben verloren door oorlogen en aanslagen. Titels in het beeld geven meer informatie over de situatie en het leven van de kinderen wordt in in beeld gebracht.

Het is alsof je zelf naast het kind in de auto zit. Dit soort beelden hebben een grote impact op leerlingen en brengt abstracte informatie tot leven. Via Kickstarter loopt momenteel een campagne voor een soortgelijke documentaire over Chernobyl. De locatie van de kernramp wordt gefilmd in VR waardoor de effecten van deze ramp heel dichtbij komen.

MissionV

vr-school1Deze Ierse organisatie maakt gebruik van OpenSimulator, een Open Source softwarepakket om virtuele werelden te ontwerpen. MissionV combineert deze software met een Oculus Rift headset voor een educatieve ervaring. In de klas worden kinderen uitgedaagd een nieuwe virtuele wereld te bouwen op een PC. Vervolgens is het mogelijk met een headset door deze wereld te lopen.

Daarnaast heeft MissionV ook enkele locaties in de omgeving digitaal nagebouwd in de software. Zo kunnen kinderen virtueel rondlopen in Clonmacnoise, een historische plaats met oude ruïnes. Dit project begon al in 2012, enkele jaren voordat de Oculus Rift headset werd ontwikkeld. Destijds was de virtuele omgeving alleen op een computermonitor te zien.

Alchemy leert je presenteren

foxvrVoor een klas staan kan voor een leraar een uitdaging zijn, voor een kind die een spreekbeurt moet houden is het een ware nachtmerrie. Alchemy heeft meerdere lesprogramma’s ontwikkeld waarin leerlingen voor een virtuele groep staan. Ze dragen hierbij een headset en zien een groep digitale karakters voor zich.

Tijdens het geven van een presentatie aan dit virtuele gezelschap wordt er realtime feedback verzameld over de spreker waaronder oogcontact, relevantie van de boodschap en andere aspecten. Hiermee kan verlegenheid worden verminderd en de sociale ontwikkeling wordt versterkt.

dentalVirtual reality ervaringen hebben een positieve uitwerking op de interactie tussen leerlingen. Hoewel het lijkt dat de gebruiker geheel afgesloten is van de buitenwereld wordt er vaak in kleine groepen gewerkt waarbij leerlingen één voor één de headset dragen. Studenten werken op deze wijze samen aan virtuele lesstof.

Uit onderzoek is gebleken dat leerlingen met een leerachterstand, taalachterstand of kinderen in probleemsituaties beter leren met VR hulpmiddelen.

Creatieve Expressie

explorer

Naast informatie consumeren behoren eigen creaties in de virtuele wereld ook tot de mogelijkheden. Met het ruimtelijke tekenpakket Quill is het mogelijk om in de ruimte te schilderen. Je draagt daarbij een headset en houdt twee controllers in de hand. Je kunt rond de tekening lopen in de virtuele ruimte en met virtuele penselen schilderen.

Tiltbrush is een soortgelijk tekenpakket om virtuele tekeningen te maken. Medium is een 3D variant waarbij je een virtueel stuk klei in drie dimensies kunt bewerken. Daarmee is VR op school ook geschikt voor creatieve expressie waarbij ruimtelijk inzicht wordt gestimuleerd.

De virtuele blokkendoos genaamd Minecraft blijkt een ideaal leermiddel in het onderwijs. Kinderen kunnen virtuele werelden maken in een drie dimensionale omgeving. Met behulp van een VR headset kun je in deze wereld stappen en verder uitbouwen met als enige beperking de fantasie van de speler.

VR in medisch onderwijs

.cow

In de medische sector wordt al veelvuldig gebruik gemaakt van VR technologie, bijvoorbeeld bij simulaties. Virtalis heeft een combinatie tussen virtueel en de werkelijkheid ontwikkeld waarbij een student zijn of haar arm in een robot koe kan steken. Op het beeldscherm wordt vervolgens de binnenzijde van een virtuele koe weergegeven.

De Moveo Foundation traint medische studentenTeegan3 door een echte chirurg operaties te laten verrichten met een 360 graden videocamera op zijn hoofd. Leerlingen kunnen zo precies de handelingen bekijken vanuit het standpunt van de chirurg. Ze dragen daarbij een VR bril zodat ze vrij kunnen rondkijken. VOXEL-MAN Dental is een systeem met een VR headset in combinatie met een speciale controller om handelingen van een tandarts te simuleren binnen een veilige VR omgeving.

Spelenderwijs leren

Er wordt steeds meer aandacht besteed aan leren via computerspellen. House of Languages van Fox3D is een kleurrijk spel waarin de student in een virtuele kamer staat. De leerling krijgt woorden te zien en te horen in een nieuwe taal. Het is aan de speler om rond te kijken en te zoeken naar het object. De visuele stimulans in combinatie met de interactieve spelvorm laat het kind sneller leren.

Bewegingsvrijheid in VR

De verschillende fabrikanten hanteren ook verschillende invalshoeken voor VR. De Oculus Rift gaat meestal uit van een statisch middelpunt. De gebruiker zit in een stoel of staat op één plek. Met de bijbehorende controllers genaamd Oculus Touch kun je objecten manipuleren en virtueel rondlopen. Dat is heel geschikt voor kleinere locaties. De HTC Vive werkt met een Lighthouse systeem waarbij je zelf rond kunt lopen. Dat biedt meer bewegingsvrijheid maar je hebt er wel een grotere ruimte voor nodig. De HTC Vive heeft sinds de laatste versie een “Chaperone” systeem waardoor je gewaarschuwd wordt wanneer je te dicht bij een muur komt.

VRM4

Zowel de Oculus Rift en HTC Vive moeten worden gekoppeld aan een PC. Je bent dus altijd verbonden met een kabel aan een computer. Daarnaast moet de PC krachtig genoeg zijn om de hoge kwaliteit beelden weer te geven. De totale investering ligt behoorlijk hoog.

Playstation1VRM2In sommige gevallen is het mogelijk de output van de VR headset weer te geven op een externe monitor. Zo kan de rest meekijken, advies geven en de “speler” assisteren. Er zijn ook mogelijkheden om meerdere personen samen te brengen in één virtuele wereld. Convrge is een systeem waar mensen op verschillende locaties in de wereld door middel van een headset zich in een virtuele ruimte kunnen begeven.

Daarmee wordt het bijvoorbeeld mogelijk virtuele lessen te geven aan studenten op meerdere locaties. Lecture VR is een dergelijk systeem dat “remote learning” mogelijk maakt. Een andere sociale VR implementatie is Project Sansar. Dit project komt voort uit het Second Life platform, een voorloper van de virtuele wereld.

Echt leren in de virtuele wereld

De drempel voor Virtual reality is momenteel erg laag. Iedereen met een smartphone kan de wereld onderzoeken met panorama foto’s. Met speciale headsets kun je volledig ondergedompeld worden in een virtuele wereld waarbij studenten praktijkgericht onderwijs kunnen volgen, samen in de klas of wereldwijd verspreid.

Het prijsniveau van de speciale headsets en PC apparatuur ligt nog vrij hoog op dit moment. Voor particulieren is dit nog een behoorlijke drempel, in onderwijssituaties is dit beter te verantwoorden. Er zijn ook organisaties die VR producten verhuren, vaak met software applicaties die gericht zijn op de doelgroep. Daarmee kan virtual reality een échte toevoeging bieden aan het onderwijs.

Aan de slag met virtual reality op school?

De mogelijkheden zijn zeer divers en bieden een uniek innovatief leermiddel. Dankzij de hoge mate van betrokkenheid alsmede de fun factor maakt het leren leuk en gaan studenten actief bezig met de stof.  Bent u geïnteresseerd in de mogelijkheden van virtual reality op school, neem dan gerust contact met ons op.

WIN EEN RIFT!

Schrijf je voor de wekelijkse vr update