Toekomst van de HTC Vive

De toekomst van de HTC Vive stond met de overname van Google op de rand van de afgrond, maar alleen de smartphone divisie werd overgenomen waardoor HTC zich de komende jaren op Virtual Reality kan gaan concentreren. Hoewel Facebook met de Oculus Rift een grote concurrent is voor de HTC Vive, is de core business van Facebook de grote gebruikersgroep. Daarom hebben ze de VR chat omgeving Spaces ook opengesteld voor Vive gebruikers. Wat is de toekomst van de HTC Vive, en ook belangrijk; WAAR ligt de toekomst van de HTC Vive eigenlijk?

2018: VR zonder kabels

Draadloze VR bestaat al sinds 2014, toen kwam Google met de Cardboard smartphone houder. Dit was perfect voor een virtuele tour, maar voor vele Virtual Reality puristen telt Cardboard niet als “echte” VR (een tegenstrijdigheid die deze groep schijnbaar voorbij gaat) omdat je niet vrij kunt bewegen in de ruimte. Dat geldt overigens ook voor de Samsung Gear VR, die in veel lijstjes bovenaan staat als meest verkochte Virtual Reality headset. De Cardboard en Gear VR zijn beide 3DoF brillen, je kunt vrij rondkijken maar niet met je lichaam bewegen. Dat is ruim voldoende voor VR video, maar bij spellen ben je beperkt tot vaste locaties, je kunt niet lopen in VR.

Inside-Out tracking

De HTC Vive en Oculus Rift lieten je wel vrij bewegen in de ruimte, met name HTC was hier een pionier in dankzij hun “Lighthouse” tracking systeem, kleine kastjes die een infrarood signaal uitzenden waardoor de VR headset weet waar de gebruiker zich bevindt. Microsoft koos bij de HoloLens Mixed Reality headset voor “inside-out” tracking, hierbij wordt de scanning hardware in de headset geplaatst, waardoor je vrij kunt rondlopen en de bril weet waar je in de ruimte staat. Nu ARKit van Apple en ARCore van Google dit met slechts een smartphone camera en slimme software ook mogelijk hebben gemaakt, is de strijd om een kwalitatief hoogwaardige draadloze VR ervaring losgebarsten. En HTC neemt hierin het voortouw.

HTC Vive Focus

De Vive Focus werd eind 2017 geïntroduceerd in de HTC winkels, en is sinds januari 2018 ook online verkrijgbaar. Dit is de eerste commercieel verkrijgbare Virtual Reality headset zonder kabels met de volledige 6DoF ervaring. Je kunt drie uur lang rondlopen met de Focus op je hoofd voordat je de accu moet bijladen, dat gaat via Quick Charge 3.0 met een USB-C kabel. De Vive Focus is voorzien van WiFi en Bluetooth, met Miracast kun je de beelden ook draadloos streamen naar de televisie. De HTC Vive Focus werkt standaard met een eenvoudige 3DoF controller waarmee je niet dezelfde bewegingsvrijheid hebt als met de Vive controllers. Maar dat maakt allemaal niets uit wanneer je buiten China woont, want dat zal voorlopig het enige land zijn waar de Focus te koop is.

Samsung Odyssey

Microsoft maakt alleen de software voor Windows Mixed Reality en laat de productie van hardware over andere merken. De Samsung Odyssey is de meest luxe eerste generatie VR headset die net als de HTC Vive Focus draadloos werkt, met lagere systeemeisen voor de PC in vergelijking met de HTC Vive. Je hebt ook geen trackers meer nodig zoals met de HTC Vive, de beeldscherm resolutie ligt iets hoger dan de Vive. De “Cliff House” virtuele desktop van Microsoft is nog erg beperkt, maar de Odyssey werkt ook met SteamVR.

Valve laat iedereen VR headsets maken

De content voor de HTC Vive wordt beschikbaar gesteld via het SteamVR platform, Steam is de standaard in online VR gaming dat opgericht werd door Valve. Niet iedereen weet dat de HTC Vive het resultaat is van een samenwerkingsverband tussen HTC en Valve. Hoewel de naam HTC op de headset staat, komt veel van de onderliggende technologie van Valve. En die heeft nu besloten om de code beschikbaar te stellen aan andere fabrikanten van hardware. Waar kunnen ze nu gebruik van maken?

  • Sub-millimeter roomscale tracking, deze code was al eerder vrijgegeven.
  • Geavanceerd optisch systeem.
  • Fabricage en kalibratie tools.
  • Software stack om de hardware af te stemmen voor een betere gebruikerservaring.

Daarnaast geeft Valve de voorkeur aan LCD schermen, terwijl de eerste generatie SteamVR headsets ontworpen zijn op basis van OLED schermen. Dit geldt voor de Vive, Rift en OSVR. Met 2000+ titels in de SteamVR winkel is het een logische zet van Valve om meer fabrikanten in staat te stellen hun eigen VR headsets to ontwikkelen. Daarmee ontstaat er een standaard platform zoals Microsoft dat ook met hun Windows Mixed Reality platform heeft gedaan.

HTC Vive Cloud VR

De toekomst zit in de cloud volgens HTC, ze voegen de daad bij het woord door samen te werken met Dalian Television en Beijing Cyber Cloud. De HTC Vive wordt via een 60 Mbps breedband verbinding gekoppeld aan Viveport, het VR platform van HTC. Met dit systeem kun je gebruik maken van de HTC Vive zonder gaming PC, alles loopt direct via internet waarmee je alleen nog maar een HTC headset nodig hebt in combinatie met een snelle internet verbinding en een abonnement op Viveport. Het wordt dan ook wel de “Netflix voor VR” genoemd.

HTC zal verschuiven van de Vive met trackers en draad naar de Focus met inside-out tracking en draadloos. Helaas voor de fans in het Westen zal de focus voor HTC de komende tijd vooral in China liggen.

Ben je als verantwoordelijke van een commerciële organisatie op zoek naar een een partij waar je de HTC Vive kunt huren voor een workshop of demo? Lees dan hier meer over een HTC Vive huren.