Drie oculus rift demo’s

In plaats van een game review is de keuze gevallen op het waarderen van een aantal recent uitgekomen demo’s voor de Oculus Rift. Deze demo’s hebben soms verschillende doelen: enerzijds als teaser voor een aankomend spel, maar soms ook bedoeld om gewoon te laten zien hoe immens de beleving in een 3D wereld kan zijn. En waar de één dat volledig doet, blijft de ander weer wat achter. Een doorkijkje.

Keuze

De keuze is op de volgende 3 demo’s gevallen:
* GE Subsea Experience
* Deep Echo
* Outerra
De overeenkomst tussen de eerste twee mag duidelijk zijn: het gaat in deze demo’s om de beleving onder water. GE Subsea Experience is afkomstig van General Electric die met deze VR experience de enorme uitdagingen wil demonstreren die bij de lancering van een ruim €500 miljoen kostende facility in Rio de Janeiro om de hoek komen kijken.
De tweede, Deep Echo, is een beetje een tussenvorm: waarschijnlijk komt er een game, maar deze demo wordt gebruikt om de eerste stap in dat project eens weg te zetten.
Tot slot Outerra: Outerra is een zogenaamde World Rendering Engine die real world data gebruikt om tot op vrij hoog detailniveau speelomgevingen te renderen.

outerra

Graphics

Voor alle 3 de demo’s geldt: er is wel een beetje een dikke pc voor nodig. Grafisch trekken de programma’s soms een forse wissel op de CPU en GPU.
Alle drie eens naast elkaar gezet, valt vooral Outerra een beetje in negatieve zin op. Waar nogal hoog wordt opgegeven van de kwaliteit van het beeld (en het moet gezegd: er is de wereld aan instellingen op grafisch gebied aanwezig) valt de praktijk nogal tegen. Na keuze van een omgeving – in de demo zijn een paar plaatsen beschikbaar, waaronder Himalaya die volgens mij helemaal niet op de Himalaya lijkt en de omgeving van San Diego – is het systeem zichtbaar aan het renderen. Na een 5tal seconden is dat klaar en is het mogelijk om vrij door die omgeving te bewegen. Toegegeven, het ziet er fraai uit, maar fraai is iets wat je inmiddels wel bij ieder spel of demo mag verwachten. OK, tenzij je Minecraft als standaard zet…

De andere twee, Deep Echo en Subsea Experience zien er toch heel anders uit en geven ook veel meer het gevoel “aanwezig” te zijn. Zoals verwacht mag worden in een batiscaaf is er bitter weinig bewegingsruimte maar vooral Deep Echo maakt daar indrukwekkend gebruik van door voornamelijk belichting in de duikersklok. Subsea Experience toont holografische details binnen in de batiscaaf en ook dat ziet er zeer geloofwaardig uit.

subsea

Gameplay en besturing

Over besturing valt bitter weinig te zeggen, tenminste voor twee van de drie demo’s. Bij Outerra is het mogelijk om in UFO of in Flight mode de omgeving te verkennen. UFO mode is een soort vrije moving camera, terwijl flight mode ook bestuurd kan worden door in een bepaalde richting te kijken. Hoe dan ook: vooral erg goed voor een flinke dosis misselijkheid als je niet uitkijkt.
GE Subsea Experience is volledig statisch: er is totaal geen bediening mogelijk. Bij Deep Echo kan op het einde van de demo door middel van kijken naar een object een lock worden gerealiseerd waarna een raket automatisch wordt afgeschoten. De scene daarna fungeert de OR als zoeklicht: de batiscaaf zoekt zelf de weg onder de rotsen door maar door links en rechts te kijken zwenkt de verlichting die kant uit. Verdere bediening is niet mogelijk.

Conclusie

Het zou te kort door de bocht zijn om hier zomaar een waardeoordeel aan de besproken demo’s te geven. Outerra is met een heel ander doel opgezet en is nu nog maar een demo van een pre-alpha omgeving. Met andere woorden: daar gaat nog heel, heel veel aan gesleuteld worden. Toch is het niet zo fraai dat met de nogal beperkte mogelijkheden in de demo keer op keer wordt gewezen op de mogelijkheid om vooral die pre-alpha dan maar alvast te kopen: dan worden meer mogelijkheden ontsloten zoals gebruik maken van voertuigen, vliegtuigen en andere omgevingen. Op basis van wat er tot dusver wordt getoont zou er over aanschaf van die pre-alpha toch even nagedacht moeten worden..
Het doel van de andere twee loopt eveneens te ver uitelkaar om er een goed cijfer aan te verbinden. Appels en peren moet je niet met elkaar vergelijken. GE Electric heeft duidelijk flink geld uitgegeven aan Subsea Experience. Verder is het vooral bedoeld om te tonen waar men zoal mee te maken krijgt in dit soort complexe onderwater projecten.
Dan Deep Echo: deze springt er vooral uit door fantastisch gebruik van verlichting waarbij het zeer spaarzame interieur van de batiscaaf toch heel erg mooi is uitgewerkt. Vooral deze demo is meer dan geschikt om onbekenden eens heel goed kennis te laten maken met Virtual Reality…!

deep echo

Cijfer

Dan toch een cijfer, voor alle drie, waarbij zo objectief mogelijk is gekeken naar de mate waarin VR tot zijn recht komt. Alle drie de demo’s zijn te vinden op Oculus Share, klik op namen hieronder.

Outerra
6

GE Subsea Experience
8

Deep Echo
9

We will be happy to hear your thoughts

Reageer!