Retail en Online strijden om klanten

Je kunt naar een winkelcentrum gaan om gezellig te shoppen, je kunt ook thuis online winkelen. Of je bekijkt eerst de spullen in de winkel om ze vervolgens toch via internet te bestellen. Retailers in de winkelstraten zien het aantal klanten steeds verder afnemen, en bezoekers kopen steeds minder omdat het online goedkoper of eenvoudiger is. Daarom zoeken winkeliers en merken naar nieuwe manieren om hun goederen onder de aandacht te brengen. Winkelen gaat niet meer om het product, maar om de ervaring. Virtual Reality en Augmented Reality zijn ideale methodes om die ervaring tot leven te brengen.

Fashion Week in Londen

Niet iedereen is in de gelegenheid om naar een groot mode evenement te gaan. Topshop verzon een oplossing door vijf Oculus Rift headsets in huis te halen en klanten een live show van 15 minuten te laten bekijken in hun filiaal. De winkel hoeft zelf geen grote modeshow op te zetten, toch hebben de klanten de ervaring van een fashion presentatie vanaf de eerste rij. Wanneer de klanten de headset afzetten willen ze uiteraard graag het assortiment ter plekke bekijken, en kopen!

Sephora make-up testen

Deze keten aan beauty winkels heeft de Sephora Virtual Artist laten ontwikkelen, een app waarmee de klant make-up via Augmented Reality kan testen. Je kunt vervolgens direct de producten online bestellen. Diverse make-up merken hebben een soortgelijke app met functionaliteit die vergelijkbaar is met de bekende Snapchat filters. Dit is een ideale oplossing voor winkels die ook een online webshop hebben, het is ook mogelijk om een Virtuele Spiegel in de winkel te plaatsen met een beeldscherm dat mooi is aangekleed in de vorm van een professionele make-up studio met een “spiegel”, professionele belichting en een stoel die je uitdaagt even plaats te nemen.

Kleine zwarte jurk

De “little black dress” is bekend bij elke vrouw. Coco Chanel was de originele ontwerper van deze eenvoudige maar stijlvolle jurk. Het museum van decoratieve kunst heeft een 360 graden video laten maken waarin de historie van deze iconische jurk tot leven wordt gebracht met prachtige beelden en een informatieve stem. Je kunt dit soort presentaties op internet laten zien, je kunt ook informatieve films en complete modeshows in de winkel vertonen via VR headsets, bijvoorbeeld in een speciale hoek van de winkel. Het neemt weinig ruimte in, en je betrekt de klant meer bij de mode artikelen.

De klant wil meer

Alleen wanneer je een winkel bent met stuntprijzen kun je nog met lange rekken die volgehangen zijn met kleding scoren, wanneer je kwaliteit wilt bieden met een goede dienstverlening moet je creatief zijn. Hoewel je thuis met apps en online shopping alles kunt kopen blijft er een behoefte bij de consument om buiten de deur een ervaring te beleven. Door gebruik te maken van unieke VR en AR presentaties kunnen winkeliers hun klanten een bijzondere beleving aanbieden, en daarmee de verkoop en naamsbekendheid stimuleren.

WIN EEN RIFT!

Schrijf je voor de wekelijkse vr update