Google’s Project Tango laat mobiele apparaten navigeren als mensen

Project Tango is een project van Google dat nog niet zo bekend is maar wel een grote impact kan maken op virtual reality. Ruim een jaar geleden kwam Tango naar buiten als een mobiele telefoon met de mogelijkheid om een ruimte in 3D op te nemen en te vertalen naar een digitale omgeving. Dit jaar is Tango weer een stuk verder in ontwikkeling en het is de moeite waard om de laatste ontwikkelingen eens te bekijken.

Wat is Project Tango?

De technologie van Project Tango geeft een mobiel apparaat de mogelijkheid te navigeren in een fysieke wereld op dezelfde wijze als mensen dat doen. Het brengt een ruimtelijke waarneming naar het Android platform door speciale sensors te combineren met software die de beelden kan vertalen naar een ruimtelijke omgeving. Er zijn drie basisprincipes:

Motion Tracking

Hiermee kan het apparaat positie en oriëntatie begrijpen met speciale sensoren. Het geeft de mogelijkheid de 3D beweging van het apparaat te registreren.

Depth Perception

Met sensoren die diepte vast kunnen leggen kun je de vorm van de wereld om je heen zien. Als je diepte van een ruimte kunt waarnemen kun je de virtuele wereld op een compleet andere wijze bekijken.

Area Learning

De Project Tango apparaten zijn in staat visuele kenmerken te “zien” waarmee ze de wereld om zich heen kunnen herkennen. Het is dan mogelijk zelfstandig fouten in bewegingsdetectie elimineren en zich aan te passen aan reeds bekende locaties.

Het Tango Tablet

Op dit moment is de smartphone versie vervangen door een Tablet met een Full HD, 7 inch scherm, een 1MP camera en 4MP sensor, Android 4.4 KitKat, een 4G ontvanger, 128 GB opslaggeheugen en 4GB intern geheugen en een NVIDIA Tegra grafische kaart met 192 CUDA cores.

Dit Tablet is te bestellen als Development Kit maar op dit moment werkt de link om te bestellen niet meer. Dat kan te maken hebben met een nieuw en kleiner model dat nog niet publiekelijk beschikbaar is.

Van groot naar klein

Google heeft in samenwerking met Qualcomm een kleinere versie gemaakt met lenzen die veel dichter bij elkaar liggen dan voorheen. Deze variant maakt onderdeel uit van het “Project Tango Smartphone Development Platform” dat later dit jaar zal verschijnen. Het Tablet model heeft een infrarood zender nodig met een camera ontvanger. Het nieuwe type gebruikt een infrarood projector die de tijd berekent van weerkaatsing, en daarmee kan dit systeem verkleind worden. Hiermee zal het wellicht mogelijk worden dat andere smartphone fabrikanten deze technologie in hun toekomstige modellen kunnen bouwen.

Smartphone met diepgang

Op de website van Project Tango kun je al een aantal ontwikkelaars vinden die experimenteren met deze technologie. Recent kwam daar een Tango versie bij van het populaire spel Zombie Gunship. Er zijn twee logische toepassingen, als eerste het scannen van ruimtes en die converteren naar een virtuele omgeving voor bijvoorbeeld architecten, en als tweede een manier om virtuele spellen te maken die diepte en positie gebruiken, denk hierbij aan FPS shooter spellen. Samen met Hasbro is er al een 3D geprint Nerf pistool ontworpen waarmee je virtueel kunt gaan knallen.