Oculus Rift

Oculus blies virtual reality nieuw leven in met de Rift, op deze pagina vind je alle informatie over de oprichting, evolutie en natuurlijk de vr brillen van het het bedrijf. 

De virtual reality droom

Oprichter Lucky Palmer is met recht een vr-pionier te noemen. Op vijftienjarige leeftijd werd hij al gegrepen door ongekende potentie van virtual reality. Destijds, in de jaren tachtig, probeerde tientallen bedrijven het concept tot leven te brengen zonder noemenswaardig succes. Ontwikkelaars waren hun tijd ver vooruit. Producten waren te te duur en pc’s te zwak om een virtuele wereld tot leven te wekken.

VR Verhuur en VR App developers

VR Brillen Verhuur   en   VR App development

Palmer legde gedurende die periode wel de fundering voor wat nu het grootste vr bedrijf ter wereld is, met de aanschaf van tientallen vr brillen. Sommige kocht hij voor enkele honderden dollars terwijl de ontwikkeling ervan enkel honderdduizend had gekost.  Teleurgesteld door de matige performance van de vr brillen begon Palmer zelf te knutselen. De eerste brillen die hij bouwde waren regelrechte Frankensteins. Brillen die samengesteld waren uit onderdelen uit de gigantische collectie van Palmer, destijds de grootste verzameling ter wereld. Snel ging de ontwikkeling niet, het bleef lange tijd bij enkel prototypes waarvan de meesten het daglicht niet zagen.

De kennismaking met Carmack

Destijds was Palmer slechts een vr-nerd die wat aanklooide in zijn garage met ondersteuning van gelijkgestemden. Bij toeval kwam zijn droom echter in een stroomversnelling terecht toen hij op een forum de legendarische ontwikkelaar John Carmack tegen het lijf liep. Carmack, medeoprichter van id Software en bekend van onder meer Doom en Quake was op hetzelfde moment bezig met het verkennen van de virtuele mogelijkheden.

Na uitwisseling van ideeën demonstreerde Carmack op de E3 in 2012 al de eerste vr bril. Deze was gebaseerd op het Oculus Rift prototype van Palmer en draaide op software van Carmack. De allereerste Rift bevatte een 5.6-inch LCD met speciaal ontwikkelde lenzen die een blikveld van 90 graden horizontaal en 110 graden verticaal stereoscopisch beeld boden.  Hoewel de Rift met plankband aan elkaar hing en bestond uit allerlei losse onderdelen ging het nieuws van Carmack’s nieuwe vr bril als een schokgolf over het internet.

Oculus Kickstarter

kick

Palmer speelde al lange tijd met het idee om zijn virtual reality droom tot leven te brengen met behulp van een Kickstarter campagne. In 2012 dacht hij reeds na over het lanceren van een campagne waarbij hij mikte op 100 backers. Het geld was enkel nodig voor ontwikkeling, de Kickstarter kosten en 10 dollar voor overwinningsbier en pizza. De support van Carmack en andere grote spelers zoals de oprichter van Valve zorgden voor een meer ambitieuze doelstelling.

Op 1 augustus 2012 werd de campagne gelanceerd met als doel zo’n 250 duizend dollar binnen te harken. Binnen 24 uur was er echter al bijna 7 ton binnen en na 3 dagen passeerde Oculus de magische grens van 1 miljoen dollar. Uiteindelijk haalde Oculus maar liefst 2,4 miljoen dollar binnen en werd één van de meeste succesvolle Kickstarter campagnes ooit.

Oculus Rift DK1

De zeer succesvolle campagne beloofde backers een prototype voor ontwikkelaars, die later bekend zou staan als de Oculus Rift Development Kit 1 (DK1).  Oculus mikte niet op een consumentversie maar op een product voor ontwikkelaars en enthousiastelingen. Deze moest gebruikt worden om de voortgang te bespoedigen en de wereld de potentie van virtual reality te tonen. De DK1 voldeed ruim aan de verwachtingen, virtual reality was weer hot en kreeg wereldwijde aandacht. Hoewel de DK1 stukken beter was dan alle vr brillen die tot die tijd waren uitgekomen was deze verre van perfect..

dk1

De DK1 bevatte een 7 inch display met een resolutie van 1280×800 pixels, zo’n 640×800 pixels per oog en leverde een verre van scherp beeld. In combinatie met de lenzen die het beeld vergrootte zorgde dit voor het zogenaamde screendoor effect. Het leek alsof je door een raster van een deur naar scherm keek en de pixels waren bijna te tellen. De eerste versie van de Rift beschikte bovendien niet over een geavanceerde tracking zoals de huidige versie. Je kon wel naar boven, onder links of recht kijken maar het was onduidelijk waar je hoofd zich precies bevond. Leunde je vooruit of achteruit dan veranderde het beeld niet wat gigantische afbreuk deed aan de onderdompeling die virtual reality zo briljant maakt.

Daarnaast waren er veel klachten over de hoge mate motion sickness, oftewel wagenziekte. De combinatie van de lage resolutie, het ontbreken van positietracking en de beperkte software zorgde bij veel gebruikers voor een misselijkmakende ervaring. Hoewel er dus veel ruimte was voor verbetering verkocht Oculus elke DK1 die geproduceerd was, ruim 65 duizend stuks. De animo was dermate groot dat er eenvoudig veel meer DK1’s verkocht konden worden. Oculus besloot echter te focussen op het ontwikkelen van een verbeterde versies, de Crystal Cove.

Crystal Cove

crystal

Aan het begin van 2014 toonde Oculus op de CES een nieuwe versie van de Oculus Rift. Hoewel deze versie uiteindelijk niet werd uitgebracht werden de verbetering wel doorgevoerd in de DK2.  Het LCD scherm was vervangen met een OLED scherm en het systeem bevatte nu interne sensoren die in verbinding stonden met een externe camera. Oculus kondigde aan dat deze aanpassingen vooral het motion sickness probleem oploste en dat ontwikkelaars bij de volgende publieke versie met de nieuwe techniek aan de slag konden.

Oculus Rift DK2

In maart van 2014 was het via de site van Oculus mogelijk de nieuwe ontwikkelaarsversie van de Rift te pre-orderen. Deze versie kreeg de toepasselijke naam Development Kit 2 mee en indiceerde dat Oculus nog niet klaar was met het ontwikkeling. Deze versie leek echter al meer op de uiteindelijke consumentenversie maar er waren nog een aantal plooien die gladgestreken moesten worden…

dk2

Oculus had op basis van de feedback van de backers en ontwikkelaars al een aantal aankondigen voor verbetering gedaan. Zo werd het lage resolutie scherm vervangen door een Full HD scherm met een resolutie van 960×1080 pixels per oog. Hiermee werd het aantal pixels met 100% verhoogd. Dit zorgde er niet voor dat screendoor effect compleet verdween maar het was een wel stuk minder zichtbaar.  Later bleek dat het scherm hetzelfde was als die van de Note 3 en deed geruchten oplaaien over een samenwerking met Samsung. Deze werden snel waarheid met de aankondig van de Samsung Gear VR, een samenwerking tussen beide bedrijven.

Het LCD scherm werd vervangen met een OLED scherm waardoor de helderheid van het beeld toenam en de motion blur verminderde. Dit laatste ontstaat wanneer je (snelle) bewegingen maakt en vervaging van het beeld ontstaat, wat wagenziekte in de hand werkt. Daarnaast werd de latency van het scherm teruggebracht van 60 milliseconde naar 30 milliseconde.  Latency is de vertraging tussen de actie en reactie, het bewegen van je hoofd en het veranderen van het beeld. De laatste verbetering met betrekking tot het beeld was het toevoegen van frames met compleet zwart beeld. Deze zijn onzichtbaar voor het menselijk oog maar wekken de illusie van een soepel beeld.

De belangrijkste aanpassingen die Oculus echter maakte was het toevoegen van een externe camera. Deze registeren de LEDs die in voorzijde van de DK2 zijn ingebouwd waardoor precies duidelijk is waar de bril zich bevind. De DK1 was enkel in staat de richting van je hoofd te bepalen maar met de toevoeging van de camera was het nu mogelijk om vooruit en achteruit te leunen. Een belangrijkste stap voor het perfectioneren van de virtual reality ervaring.

oculus-rift-1

De hardware van de DK2. Bron afbeelding: Ifixit

Resolutie & scherm

De DK1 was uitgerust met een LED scherm van 1280 x 720 pixels waarbij per oog 640 x 720 pixels te zien waren. De nieuwste Rift bevat een oLED full HD scherm van 1920 x 1080 pixels en voorziet elk oog van 960 x 1080 pixels.  Deze verbeteringen zorgen voor een heldere, realistische maar ook energiezuinige weergave. Dit is tevens te danken aan de refresh rate die verhoogd is van 60Hz naar 70 Hz en de verbeterde framerate.

Camera & Kabels

De Oculus DK2 dient via HDMI aangesloten te worden op een PC voor het beeld en via USB voor de stroom. De Rift beschikt niet over ingebouwde hardware en leunt dus volledig op de processor kracht van je computer. Je hebt dus een flinke PC nodig die huidige games vloeiend kan draaien.  De latency vertraging tussen actie en reactie is bij het recentste type bijzonder laag. In combinatie met de hoge refreshrate wordt de Rift dus een levensechte ervaring. De tracking wordt geregeld door de externe camera en ingebouwde sensoren. De camera wordt op een vast punt gezet en bepaalt de bewegingen van je lichaam. Voordeel van de Rift is dat deze over 6DOF beschikt, naar voren of opzij leunen wordt dus ook opgepikt door de Rift.

Het laatste prototype heeft verbeterde sensoren aan de voorzijde, beschikt over ingebouwde audio en is een stuk comfortabeler en lichter dan de huidige DK2.De Development Kit 2 kent duidelijke verbetering ten opzichte van de eerste versie die inmiddels al weer anderhalf jaar oud is. Personen die zowel de DK 1 als DK 2 hebben getest spreken van een gigantische stap voorwaarts.  De hogere resolutie is volgens hen leuk meegenomen maar de werkelijke innovatie zit in de verbeterde software.

Bij de DK1 ontstond het gevoel dat je door een verrekijker de wereld bekeek, de DK 2 plaatst de gebruiker daadwerkelijk in de virtuele wereld. Dit geeft een onwaarschijnlijk gevoel van realisme en maakt het gebruik vele malen comfortabeler. De verwachtingen is dat dit de laatste Development Kit is die op de markt gebracht wordt aangezien de officiële release van de consumentenversie gepland staat voor 2016. Wij zijn erg benieuwd wat ontwikkelaars met deze nieuwe versie uit de kast kunnen toveren.

Specificaties Oculus Rift DK2

Onderstaand vind je een overzicht van de technische specificaties van de Development Kit 2. Tevens worden de vereiste en aanbevolen specificaties van de PC weergegeven die nodig zijn om met de Rift te werken. Hieruit blijkt dat er een high-end PC nodig hebt is die in staat is huidige generaties games op 1080p met een framerate van 75 frames per seconde te draaien.

Scherm

Resolutie 1920 x 1080
vernieuwingsfrequentie: 60 h
Frames per seconde: 75
Optisch kijkhoek: 100 graden

Interfaces

Kabel: 25 cm afneembare kabel
Input: HDMI 1.4 b
USB apparaat : USB 2.0
USB host : USB 2. (DC voeding noodzakelijk)

Inertiële Tracking

Sensoren: Gyroscope, Accelerometer, Magnetometer

Update frequentie: 1000 hz

Positie tracking

Sensoren: Nabije infrarood CMOS Senso
Gewicht 440 gram (zonder kabel)

Bijgeleverde accessoires:

Headset
DC voedingsadapter
Internationale stroomstekkers
Lens koppen voor bijzienden
Lensreinigingsdoekjes

Systeemeisen Oculus Rift DK2

Minimale vereisten:
Een computer die draait op Windows 7 of hoger, Mac OS 10.8 of hoger of Ubuntu 12.04 LTS besturingssysteem. Twee USB poorten (minimaal 1 die voorzien is van voeding) en een DVI-D of HDMI grafische output.

Aanbevolen specificaties:
Een desktop PC met een toegewezen videokaart met een DVI-D of HDMI output die in staat is huidige generaties 3D games op 1080p met een resolutie van 75fps of hoger.

Wil je meer informatie? Lees dan de Oculus Rift DK2 review!

De overname door Facebook

Enkele weken nadat de DK2 werd aangekondigd werd Oculus in één klap wereldnieuws door de overname door Facebook. Deze ontwikkeling was compleet onverwacht en viel niet bij iedereen in goed aarde. Zo kondigde de maker van Minecraft aan per direct de ontwikkeling voor de Rift te stoppen. Facebook maakte echter bekend dat Oculus zelfstandig zou blijven opereren en zich initieel volledig op games kon richten. Zuckerberg en Co. komen tot dusver deze belofte na en houden zich op de achtergrond,  hoewel het bedrijf laatst aan te kondigen wel aan Facebook apps voor de Rift te werken.

Cresent Bay Prototype

crecent-bay

De DK2 was ongeveer een half jaar oud en er waren ruim honderdduizend units verscheept toen Oculus alweer een vernieuwde versie aankondigde. Op het event Oculus Connect toonde het bedrijf de nieuwste Rift met de codenaam Cresent Bay.  Deze versie beschikt over een nog hogere resolutie, lager gewicht en ingebouwd audiosysteem. Vooral het toevoegen van interne (360 graden audio) maakte de beleving nog intenser.

De exacte resolutie van deze versie heeft Oculus nooit bekend gemaakt maar de geruchten wijzen op een 1440p display. Hetzelfde scherm dat gebruikt wordt in de Note 4 van Samsung, ook wel een 2.5 K scherm genoemd dankzij de resolutie 2,560 x 1,440 pixels. De verhoogd resolutie heeft als gevolg dat de refreshrate tevens hoger is. Dit zorgt voor minder judder (stotteringen) en resulteert in lagere kans op motion sickness. Oculus maakte publiekelijk bekend dat deze versie twee schermen bevat in plaats van één zoals bij de andere versies van de Rift. Wat de gevolgen hiervan zijn blijft afwachten.

Naast de verbeteringen van het scherm is de tracking tevens onder handen genomen. De DK2 beschikt al over sensoren aan de voorzijde, de nieuwe versie heeft echter ook sensoren aan de achterzijde. Dit zorgt voor een verbeterde tracking in 360 graden waardoor de positie nog nauwkeuriger bepaald wordt. Oculus heeft deze versie op diverse beurzen getoond maar nooit beschikbaar gesteld voor ontwikkelaars. Dit indiceert waarschijnlijk dat Oculus nu al zijn pijlen richt op het afronden van de consumentenversie.

 

Consumentenversie Oculus Rift
Oculus-Rift-Consumentenversie

Duidelijk is dat uiteindelijke versie beschikt over verbeterde hoofdtracking, positietracking en  hogere resolutie schermen bevat. Daarnaast wordt gedacht over het toevoegen van draadloze mogelijkheden en beschikt deze versie over een ingebouwd audiosysteem.

Releasedate Consumentenversie

De Rift is eind 2015 te pre-orderen en wordt in het eerste kwartaal van 2016 geleverd

Specificaties Oculus Rift

De exacte specs van de Rift zijn nog onbekend maar de verbetering die van de DK2 versie naar het Cresent Bay prototype zijn doorgevoerd kun je tevens verwachten in de consumentenversie. Twee full HD schermen, 360 graden tracking en ingebouwd audiosysteem zijn enkele van de dingen die in de consumentversie zijn terug te vinden.

Systeemeisen Oculus Rift

De systeemeisen van de Rift zijn niet mals en vragen om een flink krachtige PC:

  • Videokaart: NVIDIA GTX 970 / AMD 290 of equivalent/hoger
  • Processor: Intel i5-4590 of equivalent/hoger
  • 8GB+ RAM
  • HDMI 1.3-compatible input
  • 2 USB 3.0-poorten
  • Windows 7 SP1 of nieuwer

Heb je meer vragen over de Oculus Rift of wil je een Oculus Rift huren voor een event of beurs? Neem dan gerust contact op!

We will be happy to hear your thoughts

Reageer!