Oculus Rift werkt met drie sensoren

Na een moeizame start probeert Oculus stapje voor stapje terug te krabbelen als het primaire Virtual Reality platform. De nieuwe update voor de PC software is een flinke stap in de goede richting met officiële ondersteuning voor drie sensoren waarmee “room-scale” VR eindelijk mogelijk wordt met een Oculus Rift systeem.

Hoogmoed komt voor de val

Lang geleden, in het jaar 2016, was Oculus het eerste bedrijf dat een nieuwe generatie Virtual Reality headset op de markt bracht. Na enkele jaren ontwikkeling en de overname door Facebook stelde het resultaat toch enigszins teleur. Je moest de virtuele wereld bedienen met een Xbox controller, je kon ook in je bureaustoel blijven zitten want echt lopen was niet mogelijk. Meer dan wat draaien en schuiven in de stoel was toch niet de belofte van VR. Toen HTC enkele maanden later met hun eigen HTC Vive op de markt kwam kreeg Oculus nog een flinke trap na, de Vive maakt namelijk gebruik van het “Lighthouse” systeem waarmee jouw beweging nauwkeurig gevolgd worden door de hele kamer. Ook werden er standaard VR controllers meegeleverd met diepteberekening. De VR headset die de revolutie had ontketend verkocht beneden verwachting, waarmee Facebook veel geld zag verdwijnen zonder duidelijk zicht op inkomsten in de toekomst.

Oculus krabbelt weer terug

De afgelopen maanden is Oculus Rift langzaam maar zeker bezig met een wederopstanding. Palmer Luckey, oprichter van Oculus VR, werd stilletjes de deur uit gewerkt mede dankzij Luckey’s politieke standpunten en niet altijd even professionele manier van handelen. De rechtszaak tussen Zenimax en Facebook liep niet echt goed af, maar is ondertussen alweer vergeten door het publiek. Oculus besloot de prijzen van niet alleen de Rift maar ook accessoires flink te verlagen, daarnaast werd er hard gewerkt aan nieuwe mogelijkheden in combinatie met nieuwe VR controllers en een room-scale ervaring op basis van meerdere sensoren. Na wat experimentele software blijkt een opstelling met drie sensoren voldoende om een volledige 360 graden tracking te realiseren. Je kunt zelf aangeven of je kiest voor zitten of voor staan. Nu zijn de Rift en de Vive grotendeels gelijkwaardig in hardware, en kan de strijd op gelijke termen voortgezet worden.

Lighthouse van de HTC ViveVive setup

Het grote voordeel van de HTC Vive ten opzichte van de Oculus Rift was het baanbrekende Lighthouse systeem. Op basis van twee “scanners” zal een complete kamer jouw speelveld worden. De technologie achter het Lighthouse systeem werkt anders dan de Rift sensoren, daarmee zou een opstelling met drie trackers niet beter werken maar juist slechter. Dat komt omdat de twee kastjes elkaar afwisselen, bij meer trackers zal de scanfrequentie per kastje afnemen. “Lighthouse” betekent letterlijk “Vuurtoren”, dat was de inspiratie voor dit systeem.

Room-scale VR

Virtual Reality en vrij bewegen gaan hand in hand, toch is het niet zo voor de hand liggend. Met een Google Cardboard of een Samsung Gear VR kun je alleen VR apps bekijken vanaf een stationair punt. Alles gebeurt om je heen, je kunt niet vrij rondlopen. Met een spelcontroller is deze beperking enigszins op te vangen maar de beleving is toch een stuk beperkter. Met “room-scale” VR kun je wel rondlopen, de software kan precies bijhouden waar je bent in de ruimte, waarmee je net als in Star Trek een soort “Holodeck” ervaring krijgt. Je moet wel rekening houden met meubilair om je heen, inmiddels hebben zowel Oculus als HTC veiligheidsmaatregelen ingebouwd zodat botsingen en struikelen geminimaliseerd wordt.

BinnenstebuitenRift sensor

De tracking van zowel de HTC Vive als de Oculus Rift werkt op basis van “outside-in” tracking, ofwel de registratie geschiedt op basis van externe kastjes die communiceren met de VR headset. De Microsoft Hololens werkt met “inside-out” tracking waardoor het gebruik van externe kastjes niet meer nodig is. Dat doen ze met speciale diepte scanners op basis van de Microsoft Kinect technologie. Oculus liet vorig jaar al een prototype zien van de Santa Cruz VR headset, een draadloze versie van de Rift met Inside-out tracking. Dit concept is nog niet gereed voor productie.

 

Met technologie zoals de sensoren in de Microsoft Hololens en het Tango Mixed Reality systeem van Google zullen externe trackers in de toekomst wellicht overbodig worden, dit zal de volgende fase in Virtual Reality inluiden.

WIN EEN RIFT!

Schrijf je voor de wekelijkse vr update

Geen Reacties

    Reageer!