Oculus Rift nu officieel van Facebook

In maart bereikte ons het bericht dat Facebook het VR bedrijf voor het bedrag van 2 miljard overnamen. Dit verbaasde ons en de gehele community. Wat moet een social media bedrijf in hemelsnaam met Virtual Reality? Al snel bleek dat Oculus gewoon als apart bedrijf blijft organiseren en zich volledig mag toeleggen om het ontwikkelingen van virtuele ervaringen.  De kritiek onder de backers was echter niet van de lucht en er klonken behoorlijk harde woorden.  Naar onze mening zeer logisch, de backers hebben tenslotte het bedrijf van de grond gekregen. Ook vanuit de game industrie was commentaar. Zo cancelde Minecraft per direct een samenwerking met Oculus. Zonde, wat dit is één van de meest populaire games van de afgelopen tijd.

Ondansk de kritiek hebben beide patijen de deal gewoon doorgezet. Uiteindelijk is het Oculus overgenomen voor 400 miljoen cash en de rest in Facebook aandelen.  Beide partijen zijn content met de deal zo blijkt uit het commentaar. Facebook heeft een dikke vinger in de pap in de toekomst van entertainment en Oculus kan met het cash van Facebook sneller groeier. Lijkt ons een uitstekende deal! Mede omdat de verkoopprijs door de cash-injectie van de social media reus een flink stuk zal zakken. Of dit te betekend of je Facebook advertenties krijgt te zien in game is iets waar wij niet op hopen. De integratie van social media maakt het ook eenvoudiger contact te leggen met andere gamers zonder hiervoor een aparte account aan te maken.

Of de ontwikkeling daadwerkelijk in een stroomversnelling komt valt nog te bezien. De release de Oculus Rift staat vooralsnog gepland voor ‘ergens’ in 2015.  Wel staat vast dat het vertrouwen en de markt voor Oculus Rift een gigantische boost heeft gekregen.

Wij zien de positieve kanten van dit verhaal in. Sneller aan de slag met de virtuele wereld, een lagere prijs en direct verbinden met je vrienden. Nadelen kunnen wij zo niet zien, wellicht moeten we nog even wachten tot wij daadwerkelijke de virtuele wereld binnenstappen en gestoord worden door advertenties.

 

3 Comments

Reageer!