OCULUS RIFT NU TE KOOP IN NEDERLAND

DE OCULUS RIFT IS NU TE KOOP BIJ DIVERSE NEDERLANDSE RETAILERS. BEKIJK HIER HET BESTE AANBOD

VR 200x200

De consumenten versie kost zo’n 750 euro. Daarnaast heb je natuurlijk een behoorlijke pc nodig die recente games goed kan draaien. Voor een optimale virtuele ervaring ben je dus minimaal duizend euro armer.

Dit is nog geheel onduidelijk. Momenteel is de Oculus enkel via de site van de fabrikant te koop en ook pr-orders verlopen via Oculus. De officiële release date van de Oculus Rift is nog onbekend, deze ligt nu in het eerste kwartaal van 2016. De verwachting is dat de Oculus eerst in Amerika te koop is voordat de rest van de wereld aan de beurt is. Een logische keuze lijkt dat de headset ook bij fysieke winkels te koop zal zijn zodat potentiële klanten de Oculus eerst kunnen testen. In Nederland zal de bril waarschijnlijk ook veel elektronica boeren en gameshops komen te liggen. Wanneer de Oculus in Nederland te koop is en de definitieve prijs bekend is lees je het hier als eerste.

De releasedate van de Rift is begin 2016, er zijn echter al wel twee versies beschikbaar; de Development Kit 1 (DK1) en de Development Kit 2 (DK2). Dit zijn echter versies die voornamelijk gemaakt zijn voor ontwikkelaars, zoals de naam al aangeeft. Bovendien zijn er nog niet echt veel (triple A) games uit voor de rift. Het is aan te raden nog even geduld op te brengen. Wij denken dat de Rift eind dit jaar in Amerika te koop is. De hoop is dat Europe en de rest van de wereld vervolgens snel de virtuele wereld kunnen binnenstappen.   Mocht je echt niet kunnen wachten dan kun je via de site de DK 2 aanschaffen.

Je kunt de Rift huren via deze site voor onder meer workshops & evenementen.

De Rift is vanaf eind 2015 beschikbaar beschikbaar voor pre-order. De kans is groot dat het bestellen van de Rift pas mogelijk is wanneer deze daadwerkelijk te koop is.

MEER INFO

OCULUS VIRTUAL REALITY

Oculus VR is een bedrijf dat in 2012 is gestart met een Kickstarter campagne. De belofte die zij deden was ons eindelijk Virtual Reality te geven zoals dat ons in de jaren 90 reeds beloofd was. Het bedrijf is opgericht door whizzkid Palmer Lickey. Dit technologische wunderkind is sinds zijn kinderjaren geobsedeerd door het Virtual Reality en heeft bijna net zoveel tijd doorgebracht in de virtuele wereld als in de echte. Hij speelde elke VR game die ooit uitgebracht is en probeerde elke Virtual Reality headset die hij kon vinden. Hij was dermate teleurgesteld in de apparaten dat hij besloot zijn eigen te ontwikkelen, dit was de eerste belangrijke stap naar de toekomst van entertainment.  De naam van het bedrijf is Oculus, en het apparaat kreeg de naam Oculus Rift mee.

OCULUS OP KICKSTARTER

Gebrek aan geld deed hem besluiten zijn ambitieuze project te financieren via de website Kickstarter. Deze site biedt ontwikkelaars en ondernemers de kans om hun idee te financieren met behulp van mensen die potentie zien, het zogenaamde “crowd funding”.  De buzz rondom de Oculus Rift was enorm, het spelen van games in de virtuele wereld is de heilige graal binnen de game industrie. De animo was zo hoog dat het benodigde bedrag vertienvoudigd werd. Het vraagbedrag van 250 duizend dollar liep binnen no-time op naar ruim 2.5 miljoen dollar. Oculus is dan ook één van Kickstarters meest succesvolle start-ups.

WAT IS VIRTUAL REALITY? HOE ZIET HET ERUIT?

Simpel gezegd zet je een headset op die je toegang geeft tot een virtuele wereld zoals je die ziet in een videogame. De Oculus heeft twee aparte oogstukken die elk een iets ander beeld weergeven, zij werken samen zodat je ogen focussen en je één beeld ziet. Dit is te vergelijken met een standaard 3d bril maar werkt net iets anders.

Wanneer je je hoofd beweegt wanneer je in game bent draait je virtuele hoofd mee. Je bent in staat 360 graden in het rond te kijken, voor je, achter je en zelfs boven je wordt de virtuele wereld in al zijn digitale glorie weergegeven. De Oculus Rift plaats je midden in een geloofwaardige en gedetailleerde 3d wereld.  De bewegingen voelen intuïtief en natuurlijk aan, het is zonder de twijfel de toekomt van gamen.

Virtual Reality is anders dan Google Glass waarbij gebruik gemaakt wordt van Augmented Reality. Hierbij wordt als het ware een laag over de wereld geplaatst en is je kijkhoek veel beperkter.

VIRTUEEL ZIEN = REALITEIT GELOVEN

Het grote nadeel aan Vitual Reality en de Oculus Rift is dat een virtuele ervaring niet goed onder woorden te brengen is. Lees echter de reviews en wordt gegrepen door de gigantische potentie dat dit apparaat heeft.  Dit zien ze bijvoorbeeld ook bij Game Of Thrones waar ze de Wall beklimmen. Of lees in mijn andere stuk over de toepassingen van Oculus Rift in het leger. Mocht je nog niet overtuigd zijn dan moet je even geduld hebben en wachten op de consumentenversie of een Developer Kit kopen.

WAAROM IS HET DE TOEKOMST VAN ENTERTAINMENT?

Oculus is gewoon awesome! Het is moeilijk te bevatten en begrijpen hoe cool het is zonder het zelf geprobeerd te hebben. Zodra je eenmaal een trip door de virtuele wereld heb gemaakt ben je gelijk verslaafd en doen standaard games saai en onrealistisch aan. Degene die twijfelde aan de potentie van het apparaat zijn allemaal om. Elke review is positief en geeft aan dat dit the next big thing is!

Lees de reviews en iedereen zegt hetzelfde. Het effect van Virtual Reality is er één die je gelijk grijpt en niet meer los laat. Het is er gelijk, je bent midden in de ervaring en voelt je voor het eerst echt compleet onderdeel van de ervaring. Van het één op het andere moment zit je in een virtuele wereld die je niet alleen ziet maar waar jij de controle over hebt. Jij bent Master Chief, Zelda of Mario. Nog nooit was een de immersie in één game zo hoog.

KUN JE DE RIFT AL KOPEN IN NEDERLAND?

De definitieve consumentversie is nog niet bij de Mediamarkt te koop helaas.  Wel kun je een aanvraag doen voor een Devlopment Kit. Hier is recent een tweede versie van uitgekomen met verbeterde specificaties. Het is echter aan te raden om te wachten op de definitieve versie.  Deze kent namelijk beter specificaties dan de huidige Dev Kit 2. Bovendien zijn er nog niet geen Triple A titels uit voor de Oculus en wordt verwacht dat de prijs nog flink gaat dalen. Even geduld dus nog.

WELKE APPARATUUR OM MET RIFT AAN DE SLAG TE KUNNEN?

Naast de bijgeleverde headset, camera en kabels heb je een krachtige pc nodig. Minimaal eentje die in staat is games zoals Battlefield 4 te draaien. Helaas werkt de Oculus niet met een Xbox, Playstation of Wii.

WELKE OCULUS RIFT GAMES ZIJN ER?

Zoals gezegd zijn er nog weinig officiële oculus rift games op de markt. Er zijn welke enkele onafhankelijk ontwikkelaars (indie developers) die games hebben uitgebracht.  Natuurlijk zijn er gamers gelijk aan de slag gegaan met het nieuwe speeltje, en met succes .Populair games zoals Team Fortress 2, Crysis en Portal 2 zijn reeds te spelen met de Oculus Rift headset. Je kunt de hacks downloaden om te werken met je eigen game maar je moet wel wat klooien met files om alles werkend te krijgen. Momenteel is de Rift dus nog enkel voor ontwikkelaars en die-hard nerds die gemotiveerd genoeg zijn om de headset werkend te krijgen met (oude) games.  Hier vindt je een complete lijst van Oculus Rift Games. Onderstaand krijg je een idee van de potentie van de Oculus binnen andere branches en domeinen.

DE POTENTIE VAN OCULUS RIFT

Gamen is zonder twijfel de meest leuke toepassing tot dusver. De controle die je hebt en het gevoel onderdeel te zijn van een wereld die je enkel in 2d of soms 3d zag is onbeschrijfelijk. Maar de Oculus is niet enkel de toekomst van gamen. Voor elke vorm van digitaal vermaak is het apparaat de een gigantische stap voorwaarts. Naast digitaal vermaakt biedt Virtual Reality mogelijkheden voor bijna elke branche en industrie. Onderstaand enkel voorbeelden.

INTERACTIEVE FILMS

De meest voor de hand liggende entertainment vorm is natuurlijk films. Naast Optmimus Prime vechten tegen de Decepticons? Samen met geallieerden Omaha bestormen? Oculus maakt het mogelijk! De mogelijkheden om zelf de hoofdrol te spelen in een film is de meest gave toepassingen. Interactieve films bestaan natuurlijk al langer. Zelf keuzes maken die de loop van het verhaal beïnvloeden gaat een gigantische stap verder dan passief, al popcorn kauwend, het avontuur volgen.

CONCERTEN EN OPTREDENS

Wat te denken van een concertbezoek, er werkelijk bij zijn zonder een godsvermogen te betalen voor een kaartje of slapen voor de Ticketshop. Toch nog een keer de Rolling Stones zien? Oculus Rift is de kans om de verschrompelde rockers nog een keer te aanschouwen voor ze het hoekje omgaan. Zelf op het podium staan op Lowlands of Glastonburry? Ook dit behoord tot de eindeloze mogelijkheden van Oculus. Of artiesten hier blij mee zijn valt te betwijfelen. Ik denk echter dat de eerste artiest die het concept omarmt hier goed aan kan verdienen.

EINDELOOS EN ONEINDIG

Met de Oculus kan je het zo gek maken als je fantasie het toelaat. Altijd al op de top van de Himalaya willen staan of de rivieren van de Grand Canyon bevaren? Oculus plaats je midden in de ervaring zonder koude voeten of misselijkheid. Virtuele rondleidingen door je nieuwe huis vanuit het kantoor van je makelaar? De toekomst voor Virtual Reality in het bedrijfsleven is rooskleurig. Ik wacht op de het eerste makelaarskantoor of reisbureau dat de Oculus omarmt. Lang zal dit niet duren.

WAT GAAT DAT GEINTJE KOSTEN EN WANNEER KAN IK ER ÉÉN KOPEN?

Zowel de officiële lanceerdatum als de definitieve prijs zijn nog onbekend.  De Development Kit 2 kost 350 dollar, zon 260 euro. Een schijntje als je het vergelijkt met een full-hd T.V. of game-console. Je moet echter wel beschikken over een degelijke p.c. Wanneer Oculus Rift in Nederland te koop is nog niet bekend. De verwachtingen dat eind dit jaar, denkend aan kerst, de eerste over de toonbank vliegen in Amerika.  Wanneer de toekomst naar Nederland komt is nog gissen, zo snel mogelijk is de wens.

MAAR OCULUS IS TOCH VAN FACEBOOK?

Dat klopt, voor een bedrag van maar liefst 2 miljard namen Zuckerberg en Co. Het social media imperium staat bekend om overnames van innovatieve online diensten en bedrijven. Zo kocht Facebook eerst Instagram voor een bedrag van 1 miljard euro. Een logische aankoop aangezien de fotodeel applicatie veel lijkt op het eigen gigantische platform. Ook de aankoop van Whatsapp voor 12 miljard van WhatsApp sluit aan bij de strategie van Facebook, de eigen chatdienst kwam namelijk niet erg van de grond. Daarnaast schijnt de social media reus de now you see me now you don’t fotodienst Snapchat een bod te hebben gedaan van 3 miljard euro.

WAT MOET FACEBOOK MET VIRTUAL REALITY?

Een goede vraag. De andere diensten die Zuckeberg opkocht waren enkel software bedrijven, Oculus is hardware. Het lijkt erop de Zuckerberg Virtual Reality gewoon cool vindt en net zoals veel mensen de gigantische potentie van Oculus Rift.  Volgens een statement uitgegeven door Facebook blijft Oculus in eerste instantie een organisatie die zich volledig mag richten op het creëren van immersive gaming.

Natuurlijk heeft de social media reus nu een flinke vinger in de pap. Zij zien naast het spelen van games de Rift als een perfect tool voor het verbinden van mensen en het bijwonen van evenementen. Wat te denken van een consult met je dokter zonder je huiskamer te verlaten of court-side zitten bij Wimbledon in je eigen woonkamer.  Het moge duidelijk zijn; facebook ziet de Oculus als een nieuwe commmunicatieplatform waarmee je niet enkel momenten kan delen maar hele ervaringen en avonturen.  De potentie van virtual reality wordt door Zuckeberg niet onderschat; zij zien deze vorm van augmented reality in de toekomst onderdeel worden van het leven van miljarden.

KLINKT NOGAL VAAG…

Dat is het ook. Momenteel is de Oculus Rift niet meer dan een stuk plastic met simpele games en enkele hardcore enthousiastelingen die er aan sleutelen. Facebook weet echter dat dit de  toekomst is en wil vanaf de start invloed hebben. Gelukkig heeft Zuckerberg aangegeven zich niet teveel wil mengen in de day to day operations.  Oculus blijft opereren als een zelfstandig bedrijf. Het beste scenario is dan ook dat Facebook enkel dient als kapitaalverschaffer en de ontwikkelingen van Virtual Reality een gigantische boost geeft.

WAAROM IS IEDEREEN PISSIG OVER DE OVERNAME DOOR FACEBOOK?

Welcome to the internet baby. Iedereen is hier pissed om één of andere reden, bovendien is de haat ten opzicht van Facebook vrij groot. Er zijn echter enkele redenen aan te wijzen waarom de woede zo groot is.

Om te beginnen kwam Oculus Rift de industrie binnen als een onafhankelijke, kleine organisatie met een goede idee en een fantastisch product. De support was dan ook gigantisch en het geld voor de start-up stroomde via Kickstarter binnen.  Deze investeerders, de zogenaamde backers, investeerde persoonlijk in het bedrijf en voelden zich nauw verbonden met Oculus.

De aankoop door een corporate monsters zoals Facebook voelden voor vele als een klap in het gezicht. Eerst bedelen om geld om vervolgens je ziel te verkopen aan social media satan Zuckeberg, dat was niet de bedoeling. De zorg is dat Facebook teveel invloed uitoefent op het bedrijf en Oculus een verkeerd pad brengt richting commerciële verdoemenis. Het idee dat backers het bedrijf van de grond hebben gekregen en dat Facebook eraan gaat verdienen is ook best naar.

Ook vanuit ontwikkelaarsland klonken niet al te positieve geluiden. Zo cancelde Mincraft een game voor een de Oculus omdat zij de kriebels krijgen van Facebook. Bedenker Notch gaf ook aan dat hij zeer ontevreden was vanwege het kickstart-debacle. Hij vindt het zeer zuur dat mensen geld inleggen om vervolgens zonder zeggenschap of invloed het bedrijf een kant op te zien gaan die zij wantrouwen.