OCULUS RIFT DK2

De Oculus Rift DK1 liet de wereld kennismaken met de toekomst van entertainment; Virtual Reality. De Oculus Rift werd door zowel ontwikkelaars, gamers als de pers met enthousiasme ontvangen. De 2 miljard dollar die Facebook tegen de virtual reality bril aangooide droegen bij aan de snelle ontwikkeling van de Rift. Het gaf tevens aan dat de potentie van vr enorm is. Waarom zou één van de grootste online media bedrijven van deze eeuw anders zoveel geld investeren? Nu dik 12 maanden later is het duidelijk; VR is here to stay!

In 2015 werd de tweede versie naar ontwikkelaars en enthousiastelingen verzonden, de Oculus Rift Development Kit 2. Al snel verschenen diverse unboxings, reviews en tear-aparts op het internet. Bij vr-expert zijn wij nu al een ruim een jaar bezig met de Rift en vatten de belangrijkste conclusies samen in deze uitgebreide Review.

kick

Enthousiasme en pre-orders

Het moge duidelijk zijn. De verwachtingen voor de DK 2 waren hooggespannen. Hoe ging Oculus de virtual reality bril naar een hoger niveau tillen? De buzz omtrent de tweede versie was gigantisch en het aantal geïnteresseerden nam zienderogen toe. Helemaal nadat Facebook Oculus aankocht steeg de publiciteit omtrent Oculus exponentieel.

 

Dit was ook te merken aan het aantal pre-orders dat het bedrijf kreeg te verwerken. Ondanks het advies te wachten op de consumentenversie die ergens 2016 op de markt komt op de markt komt liep het storm. Ruim 40.000 ontwikkelaars en gamers bestormde de website van Oculus om al eerste de nieuwe versie in handen te krijgen.

Hoge verwachtingen en intensere ervaring

Het enthousiasme voor de  Naast de potentie en algehele awesomeness van de Rift heeft de vernieuwde versie van de Rift een full 1080p scherm. Dit is ruim een keer zo hoog als de originele Rift en zorgt voor een gigantische verbeterde beeldkwaliteit.

Dankzij het OLED scherm worden kleuren daarnaast beter weergegeven. De DK2 wordt geleverd met  camera waardoor de drager vooruit en naar de zijde kan leunen. Naast de hardware heeft de software een update gehad waardoor motion blur word teruggedrongen en de gehele virtuele ervaring nog intenser wordt. Genoeg verbeteringen dus ten opzichte van de DK1.

Inhoud en accessoires DK2

Wat krijg je allemaal voor de 350 dollar (zo’n 260 euro) die de DK2 momenteel kost?  Vrij veel zo blijkt.De tijd die je kwijt ben voor je alle onderdelen en accessoires netjes hebt liggen is aanzienlijk. And that’s a good thing! Onderstaand een complete lijst van kabels en accessoires die je krijgt wanneer je van plan bent de Oculus Rift DK2 te kopen:

  • Oculus Rift DK2 Headset
  • Positional camera
  • USB naar mini-USB kabel
  • HDMI naar DVI adapter
  • DC stroomadapter
  • 4 internationale stroomadapters
  • Lens kappen voor bijzienden
  • Sync kabel voor de Positionel tracker (lijkt op een stereo audio kabel)
  • Doekje om de lens schoon te maken (met Oculus Rift logo)

Wat opvalt is dat veel accessoires van de Rift vrij standaard zijn. USB kabels en stroomadapters zijn dingen die elk huishouden bijna wel in een laadje heeft liggen. Wellicht dat het mogelijk is om enkel de essentiële onderdelen te bestellen. Scheelt aanzienlijke wat euro’s. De doos waarin de DK2 wordt geleverd is daarnaast een stuk minder stevig dan die van de DK1. De premium look & feel ontbreekt en de doos raakt vrij snel beschadigd. Wij slepen de Rift nu al een tijdje het land door en de doos begint behoorlijk wat scheurtjes en beschadigingen te vertonen.

oculus-rift-1

DK 2 hardware

Tijdens het (langdurige) uitpakproces wordt duidelijk dat de DK 2 een stevig apparaat is. De ronde hoeken en de solide bouw zorgen voor een high quality feel. Het eerste wat opvalt, is dat de lenzen die geleverd worden een stuk groter zijn dan bij de DK 1. Het gewicht van de vernieuwde versie is iets zwaarder, 440gram ten opzichte van 380 gram. Dit verschil is echter nauwelijks voelbaar.

De schroeven aan de zijkant van de Rift (waarmee je de display naar voren en achter kan bewegen) zijn iets groter. Standaard zit de headset om de meest dichtbije stand waardoor bijna iedereen het apparaat moet bijstellen om de lenzen je ogen niet te laten raken.

De voorzijde van het apparaat herbergt, of eigenlijk verbergt, meerdere infrarode lichten. Deze dienen om met behulp van de camera de positie van de headset te bepalen. Ze zijn niet zichtbaar waardoor de Rift een nette en strakke uitstraling heeft. De HDMI en USB kabel zijn bij deze versie met elkaar verbonden en steken boven uit het apparaat. De vrij dikke kabels lopen vervolgens over je hoofd naar je rug waarnaar ze weer uit elkaar komen. Een nette indeling waardoor de kabels niet in de weg zitten en het virtual reality gevoel versterkt wordt.

Oculus-Rift-2Aan de bovenzijde zit een kleine aan/uit knop en een LED. Ook dit zorgt voor een versimpelde werking in tegenstelling tot de DK1 waarbij een aparte stroomkast geleverd werd met meerdere knoppen. De LED heeft twee kleuren. Blauw wanneer het scherm is uitgeschakeld en oranje wanneer het scherm uitstaat maar de Rift verbonden is

De look & feel van de headset is solide en strak. De DK2 voelt steviger aan dan de DK1 dankzij de verbeterde bouwkwaliteit en het geüpdatet design. Het voelt meer als een consumentenversie die in de winkel kan liggen.  Wanneer deze versie te koop is komen er geen klachten over het ontwerp.

Set-up en installatie

Dit is de eerst virtual reality bril die voor het grote publiek beschikbaar is hoewel Oculus aanraad tot de releasedate van de Rift in 2016 te wachten. De meeste die de bril besteld hebben zullen enige ervaring hebben met high end randapparatuur zoals de Rift. Toch is het verstandig om het bijgeleverde boekje goed door te lezen. De gids bevat simpele stap-voor-stap instructies zodat je snel met je Rift aan de slag kan.

Allereerst moet je de laatste Oculus Rift Development Kit downloaden en installeren. Deze wordt niet bijgeleverd omdat de software continue geüpdatet wordt. Deze Kit installeert drivers voor de camera alsmede een software programma genaamd Oculus Runtime. Deze dient om voor de setup en configuratie van de Rift.

Nadat de software geïnstalleerd en werkend is kun je beginnen met het configureren van de hardware. De eerste stap is checken of de kabels goed in de headset zijn ingeplugd. Dit doe je door simpelweg de cover aan de voorzijde te verwijderen en naar de kabels te kijken. Vervolgens plug je de HDMI en USB kabels in je PC. Mocht je niet beschikken over een (extra) HDMI ingang dan biedt de bijgeleverde DVI naar HDMI adapter uitkomst.

oculus rift motion blur

Allereerst dient de camera ingeplugd en geïnstalleerd te worden. Dit doe je door de mini USB kabel in de camera te pluggen en de andere zijde cable connector box. Deze zit aan het einde van de headset kabel.  De camera moet op de bovenzijde van je scherm of een tripod geplaatst worden. Belangrijk is dat de camera niet kan bewegen omdat het beeld dan gaat schudden.  De optimale afstand van het hoofd is zo’n anderhalf meter. Dit zorgt voor de beste mogelijk ervaring. Het zal voor veel mensen echter lastig worden om anderhalf meter ruimte te vinden, vooral in kleine kamers.

banner4Het beeldscherm

De Rift maakt gebruik van een Note3 scherm met een full HD resolutie. Dit lijkt voldoende voor een levensechte ervaring maar omdat je zo dicht op het scherm ziet zijn de pixels te tellen, je ziet het raster lopen. Dit zogenaamde screen door effect doet afbreuk aan de ervaring maar is simpelweg te verhelpen door een gebruik van een beter scherm. Zo maakt de Samsung Gear VR bijvoorbeeld gebruik van een Note4 scherm wat de ervaring aanzienlijk scherp maakt.

Bij de eerste versie van de Rift gaf je computer beeldscherm hetzelfde weer als het scherm van de headset. Bij de DK2 is dit niet meer het geval. Games en applicaties worden rechtstreeks op het scherm van de Rift weergegeven, de zogenaamde direct to Rift mode. Wij merken echter dat veel vr games en applicaties niet goed werken bij deze stand. Het instellen van de Rift als extern scherm is dan de beste optie hoewel dit zeer omslachtig werkt.

Het registeren van bewegingen

De Rift DK2 wordt geleverd met een kleine camera die veel weg heeft van een webcam en die bovenop je monitor wordt geplaatst..  Het apparaat lijkt wel op een webcam maar is het eigenlijk niet. De camera dient niet om beelden te registeren (of selfies te nemen) maar om de infrarood lichten op de headset in de gaten te houden. Zo kan de Rift je bewegingen in realtime registreren en bepalen of je naar voren, achteren of opzij leunt. Dit is een kleine verbetering qua hardware ten opzichte van de DK1. Dit zorgt echter voor een gigantische boost in realisme en het verminderen van het welbekende motions sickness. Dit de belangrijkste klacht mensen hadden bij de DK1. Oculus heeft met deze toevoeging het probleem van wagenziekte aanzienlijk verminderd.

De verbeterde camera van de DK2

Visuele verbeteringen

Zonder twijfel. De grootste verbetering is de upgrade van het scherm. Het nieuwe 1080p display (dezelfde als in de Samsung Note 3) zorgt voor veel scherper beeld en een intensere ervaring. Hoewel de meeste reviews enthousiast zijn over deze verbetering is er nog ruimte voor verbetering. Bij de DK2 is er nog steeds sprake van een zogenaamd screen door effect.

Dit betekend dat de dunne lijntjes die pixels scheiden nog steeds zichtbaar zijn. Het is echter niet zo duidelijk als bij de DK1 en alles is een stuk beter zichtbaar. De menu’s zijn duidelijk leesbaar waardoor je niet meer met samengeknepen ogen naar het display staart.

Zoals aan het begin van deze round-up gesteld zijn de cups voor de ogen een stuk groter. De hoop was dat dit zou bijdragen aan scherpere beelden en een breder zicht. Dit is echter niet geval. De DK1 had een gezichtsveld van 110 graden, bij de DK2 is dit teruggebracht naar 100 graden. Hierdoor zie je minder details in je ooghoeken, buiten het directe gezichtsveld. Wel zorgt dit voor een hogere framerate waardoor je met de nieuwe Rift een aanzienlijk realistischer en soepelere ervaring beleeft.

time-rifter

Games voor de Rift

Hoewel de komst van de DK 2 zorgt voor een veel realistischer en soepelere game ervaring zijn de games nog niet optimaal. De graphics doen denken aan games uit de jaren negentig maar gaan er met de dag beter uitzien. De ervaring zelf is echter een uniek. Het voor het eerst gamen met de virtual reality bril wordt omschreven als voor het eerst een HD game spelen. Of van een oude I-phone naar één met een retina scherm gaan. Het verschil is gelijk zichtbaar en overweldigend. Alles is een stuk scherper en beter zichtbaar.

De textures zijn aanzienlijk verbeterd en de modellen zien er een stuk gedetailleerder uit. Hier kleeft ook een belangrijk nadeel aan. Games die gemaakt zijn voor de DK1, die een lagere resolutie weergeeft, zien er een stuk slechter uit.  Het is vergelijken met het weergeven van een Playstation 1 game op een full HD AMOLED scherm.

vox-machinae

Naast de verbeterde graphics zorgt de postional tracking voor een ware revolutie. Om het hoekje kijken, naar voren leunen op een hoog gebouw of over een muurtje loeren voor een ultiem headshot voelde nog nooit zo intens. Je kunt opstaan, naar de zijkant bekijken en strafen. De bewegingsvrijheid die je hebt is er één zoals je die nog nooit ervaren hebt.  Reviewers merken wel op dat de bewegingen niet 1-op-1 worden overgenomen. De games geven minder beweging weer dan je werkelijk maakt. Hoewel dit niet storend is valt het wel direct op.

Sinds de release van de DK2 is het aantal vr games voor de Oculus Rift aanzienlijk toegenomen. Deze verschillen aanzienlijk in kwaliteit, zo ziet bijvoorbeeld Vox Machinae er een stuk strakker uit dan Territory Defense. Daarnaast zijn er ook games te spelen die backwards compatibele zijn gemaakt met bijvoorbeeld  Vorpx.

 

"De DK 1 was een ware revolutie en de DK2 is een behoorlijk stap voorwaarts. Vooral de verbeterde hardware configuratie en positional tracking zijn grote pluspunten. Nadeel is het de zichtbaarheid van de pixels en de vele draden die noodzakelijk zijn. Je moet echter rekening houden met het feit dat dat de DK2 een Development Kit is. Bestemd voor ontwikkelaars en niet voor consumenten. De potentie is echter enorm. Mochten de verbeteringen van de DK2 naar de consumentenversie net zo goed zijn als van de DK1 naar de DK2 dan is de Oculus het apparaat dat elke gamer in 2016 in huis heeft."
8.5 Total Score

"De DK 1 was een ware revolutie en de DK2 is een behoorlijk stap voorwaarts. Vooral de verbeterde hardware configuratie en positional tracking zijn grote pluspunten. Nadeel is het de zichtbaarheid van de pixels en de vele draden die noodzakelijk zijn. Je moet echter rekening houden met het feit dat dat de DK2 een Development Kit is. Bestemd voor ontwikkelaars en niet voor consumenten. De potentie is echter enorm. Mochten de verbeteringen van de DK2 naar de consumentenversie net zo goed zijn als van de DK1 naar de DK2 dan is de Oculus het apparaat dat elke gamer in 2016 in huis heeft."

Wat vind jij? 4.6 (5 votes)

WIN EEN RIFT!

Schrijf je voor de wekelijkse vr update