Occipital maakt de eerste volwaardige iPhone headset

De eerste geruchten voor een nieuwe iPhone starten pakweg een dag na de lancering van de vorige iPhone. Hoewel de iPhone 8 nog lang niet door Apple is aangekondigd of zelfs bevestigd komen er met grote regelmaat nieuwe geruchten naar buiten.

Zo was er onlangs het bericht dat de iPhone 8 vertraging heeft opgelopen omdat de 3D sensoren van STMicroelectronics niet gereed zijn. Deze sensoren zullen een diepe scan uitvoeren waarmee gezichten niet alleen herkend worden als platte afbeelding, maar ook met diepte. Iedereen die ooit gezichtsherkenning heeft uitgetest met een foto begrijpt hoe belangrijk diepte herkenning is voor bijvoorbeeld beveiliging van smartphones. 

Het is overigens heel goed mogelijk dat de volgende iPhone helemaal geen diepte sensor zal bevatten. Ondertussen zijn er andere fabrikanten die hun eigen Augmented Reality producten ontwikkelen zoals Occipital en Zappar.

 

Occipital Bridge

Bridge3https://youtu.be/Iys8yo0sjYg

Apple heeft al eerder aangegeven dat ze Augmented Reality interessanter vinden dan Virtual Reality omdat VR je afsluit van de buitenwereld, terwijl AR en MR je ook zicht geeft op de omgeving. Occipital heeft een iPhone houder ontwikkeld die meer kan dan rondkijken in een panorama videoclip. Door de iPhone in de Bridge te plaatsen zie je naast de wereld voor je ook Mixed Reality objecten die perfect aansluiten op de omgeving.

Virtuele objecten kunnen zich zelfs achter een tafel verstoppen omdat er een scan gemaakt wordt van de gehele ruimte. Op de oplossing van Apple moeten we nog wachten, je kunt de Bridge nu al bestellen voor levering in maart 2017. De Bridge met dieptesensor en software kost 399 dollar. 

 

Zappar maakt Apple AR goedkoperZappar1

Zappar is een bedrijf dat je wellicht niet direct van naam kent, toch zijn ze een grote speler in de AR content markt. Met klanten als SEGA, BBC, FOX, VISA, en ook een aantal merken die je zonder uitsluitend hoofdletters mag schrijven als Coca Cola hebben ze een indrukwekkend CV opgebouwd.

Sinds kort is hun AR technologie standaard opgenomen in de Shazam muziekherkenning app. Toch hebben ze zich gewend tot Kickstarter om een speciale AR / MR headset te ontwikkelen met een verkoopprijs van slechts 30 dollar. Dat is mogelijk middels een Cardboard houder voor Apple en Android toestellen en een aantal speciale markers. De software maakt daarmee geen echte dieptescan van de omgeving maar bepaalt de positie van de markers. Een meer eenvoudige methode dus, maar wel met potentie voor zeer goedkope “room scale” AR toepassingen.

 

Hoewel Apple de laatste tijd heel wat Augmented Reality bedrijven heeft gekocht blijven ze nog erg stil over hun plannen. Bedrijven als Occipital en Zappar nemen een voortouw, gaat Apple gebruik maken van deze kennis en ervaring?