HTC Vive viert eerste verjaardag

HTC Vive gefeliciteerd met je eerste verjaardag! Toen de tweede grote VR headset het levenslicht zag, had deze een prijskaartje dat 200 dollar hoger lag dan de directe concurrent Oculus Rift. Toch wist de Vive direct indruk te maken met de “room scale” ervaring en de superieure VR controllers.

Al snel werd de Vive populair onder de “early adopters”, mede dankzij het open platform en de meest complete VR ervaring die op dat moment beschikbaar was. Om de consument over te halen dit jaar een HTC Vive aan te schaffen is de prijs sinds 5 april met 100 dollar verlaagd.

 

HTC gaat voor een modulair systeem

Veel hardware fabrikanten kiezen voor een snelle cyclus van nieuwe producten, HTC kiest voor een andere strategie. Naast de headset en controllers is er in het afgelopen jaar een draadloze module ontwikkeld waarmee kabels niet meer een belemmering vormen. Daarnaast is de Vive Tracker onthuld, een ruimtelijke tracker waarmee je elk object in een VR accessoire kunt veranderen, inclusief huisdieren als je dat wilt.

Om de drempel voor aanschaf te verlagen heeft HTC een betalingsregeling zonder rente ingesteld in de Verenigde Staten, daarnaast heeft HTC ook een groot netwerk van VR Arcades opgezet.

Onbeperkt VR games voor een vast bedrag per maand

Om de eerste verjaardag van de HTC Vive te vieren heeft HTC als eerste een “Netflix voor VR” bedacht. Voor 7 dollar per maand kun je “onbeperkt” een selectie games op Viveport spelen.

Er worden maandelijks 50 titels geselecteerd voor deze dienst uit een totaal van momenteel 1600 titels. De abonnee mag daar 5 titels uitkiezen per Abonnementmaand. Nadat de maand is verstreken mag je kiezen om de titels te houden, of (deels) in te wisselen voor nieuwe games. De opbrengst wordt verdeeld tussen HTC en de makers van de spellen.

 

Meer reclame in VR

Op dit moment is het nagenoeg onmogelijk om de investering in VR software terug te verdienen. HTC heeft nu de “VR ad Service” voor Viveport uitgebracht voor ontwikkelaars. Hiermee wordt het mogelijk om gebruikers advertenties aan te bieden op individueel niveau. Dat lijkt op zich niet veel anders dan standaard banners, maar het is mogelijk om reclame volledig te verwerken binnen een app of spel.

Daarnaast wordt de kijkrichting van de speler nauwkeurig gevolgd, zodat de software weet waar je naar kijkt. Een beetje “Big Brother is watching you” dus, overigens bestaat deze optie al langer voor Facebook 360 graden video’s. Het is de keuze aan de software ontwikkelaar om gebruik te maken van deze functie.

 

HTC is trots op het eerste jaar in VR, mede-ontwikkelaar Valve heeft zich onlangs meer kritisch uitgelaten. Ook werkt Valve samen met LG om een concurrerende headset in de markt te zetten. 2016 was het jaar dat VR voor de massa werd “geboren”, in 2017 lijkt VR de eerste stapjes vooruit te zetten. Als de kosten voor een volledige set te hoog voor je zijn, kun je natuurlijk ook eerst een HTC Vive huren.

 

 

WIN EEN RIFT!

Schrijf je voor de wekelijkse vr update