HTC Vive V.S. Oculus Rift V.S. Razer OSVR

Desktop virtual reality neemt binnenkort een (grote) vlucht met de aankomende release van drie virtual reality brillen.  De strijd om de voorkeur van de consument, de ontwikkelaar en het bedrijfsleven barst eind dit jaar los wanneer de grote jongens het tegen elkaar opnemen.

In dit stuk zetten wij de Rift, Vive en Razers OSVR alvast op een rij voor een grondige keuring en delen onze verwachtingen over welke bril als winnaar uit de strijd komt. 

Wie doen er mee?

De Vive, Rift & OSVR  zijn de eerste desktop vr brillen waarvan consumentenversies op de markt verschijnen.  Deze vr brillen beschikken veelal enkel over een scherm en ingebouwde sensoren die met een externe registratiesysteem in verbinding staan.

De brillen worden via een HMDI en USB op de computer aangesloten en op deze wijze van stroom en input voorzien. De kwaliteit van de input en de ervaring is afhankelijk van de kracht van de aangesloten computer alsmede de specificaties van de bril.

Wat zijn de criteria?

oculus-head

Specs & content

Welke virtual reality bril de harten van de consument gaan veroveren is lastig te bepalen.  De technische specificaties wegen natuurlijk mee want een goed scherm, lage latency en nauwkeurig tracking dragen bij aan een optimale vr ervaring. De mate van immersie moet overtuigend genoeg zijn om de virtuele wereld echt te laten lijken.
Wanneer aan deze criteria wordt voldaan is vooral content van groot belang.  De hoeveelheid en kwaliteit alsmede de eenvoudige verspreiding van games en ervaringen is essentieel voor het succes van een vr bril. Content is king, as always.

Prijs en beschikbaarheid

Daarnaast wegen de prijs en beschikbaarheid mee, wanneer een vr bril moeilijk verkrijgbaar is en bijvoorbeeld enkel in de V.S. te koop is zal dit gevolgen hebben voor de mate van adoptie. Een kleiner marktaandeel betekend een kleinere doelgroep en minder animo onder ontwikkelaars om content  te ontwikkelen. Ondersteuning van third party’s is in deze dus net zo belangrijk; zij het levering van ofwel content ofwel accessoires.

Bekendheid en marketing

Als laatste is de mate van publiciteit natuurlijk een belangrijk criteria voor succes.  De kennis van de meeste consumenten reikt veelal niet verder dan de Oculus Rift. Deze partij geniet de meeste bekendheid dankzij de aanhoudende publiciteit en het feit dat zijn de ‘eerste’ waren.  HTC is inmiddels begonnen met een marketingoffensief met voor de Vive en neemt de Vive onder meer mee op een wereldtour die ook Europa aandoet.

De belangrijkste criteria voor een overwinning zijn (in willekeurige volgorde):

  • Specificaties + techniek
  • Content + verspreiding
  • Prijs  + beschikbaarheid
  • Marketing +  publiciteit

De virtual reality markt is dus een lastig speelveld waarop elke partij zich nog dient te bewijzen.  Wij bespreken elke bril en wegen de voor-en nadelen en potentie tegen elkaar af.

Oculus Rift


oculus-all

Het bedrijf dat persoonlijk virtual reality nieuw leven inblies. Reeds enkele jaren bezig met het ontwikkelen en perfectioneren van de Rift en geniet grote naamsbekendheid. Het bedrijf bracht twee ontwikkellaarsversie op de markt en presenteerde recent de consumentenversie die begin volgend jaar wordt geleverd. Oculus heeft een gigantische achterban en ontwikkelaars zijn al twee jaar bezig met het ontwikkelen van content.

designNadeel is dat de Rift pas eind volgend jaar in de handen van de consument ligt terwijl de Vive al rond de kerst te koop is.
Daarnaast zijn er diverse grote partijen bezig met het ontwikkelen van first party titles en zorgt de samenwerking met Microsoft voor een nog groter bereik. Oculus brengt bovendien zelf een bewegingsgevoelige controller op de markt én levert de Rift met een XBOX One controller.

 

 

oculus-controllerOculus heeft dus de nodige ervaring en heeft veel geleerd van de feedback op de twee ontwikkellaarsversies. De consumentversie beschikt over indrukwekkende specificaties maar stelt qua scherm teleur, de resolutie wordt hopelijk nog opgeschroefd van 2,5 naar 4k. In september vind het jaarlijkse Oculus Connect plaats waar meer bekend wordt gemaakt over de exacte specificaties en releasedate van de Rift.
Releasedate:  Kwartaal 1 2016

Specificaties

  • Resolutie: 2160×1200 (totaal)
  • Scherm: 5.7″ OLED (kan nog veranderen)
  • Refresh rate: 90Hz (verdeeld over 2 schermen)
  • Field of view: 100 graden
  • Sensors: Accelerometer, Gyroscoop, Magnetometer
  • Connection: HDMI, USB 2.0, USB 3.0
Voordelen:
  • Ervaring en goed uitgewerkt product
  • Grote achterban en meeste content
  • Naamsbekendheid & marketingbudget

Nadelen:
  • (nog) een minder goed scherm
  • Releasedate volgend jaar

HTC VIVEhtc-vive2

De HTC Vive komt voort uit een samenwerking tussen telefoonfabrikant HTC en gameontwikkelaar Valve, de laatste is vooral bekend vanwege het populaire game-platform Steam.  De specificaties van de Vive zijn momenteel iets beter dan die van de Rift waarbij vooral de hogere resolutie eruit springt.

Grootste troef van de Vive is echter de wijze waarop de tracking wordt geregeld. Bij de concurrentie wordt gebruikt gemaakt van een externe sensor die de positie van de headset en controllers bepaald aan de hand van ingebouwde sensoren.

HTC-VIVEDe HTC Vive maakt echter gebruik van meerdere sensoren in de ruimte waarin de speler zich bevind om de positie te bepalen. De zogenaamde Lighthouse techniek bestaat uit sensoren die de ruimte overspoelen met licht en zo de positie van de sensoren in de headset of controller bepalen middels het timen van het verzenden en terugkaatsen van het licht. Deze techniek zorgt ervoor dat je een gehele ruimte kan gebruiken als virtuele speelplaats.

 

lighthouse

Nadeel is natuurlijk dat je een (lege) ruimte nodig hebt en met de kabel die noodzakelijk is voor stroom en data toevoer loopt te slepen. De ervaringen die online te lezen te vinden zijn spreken echter boekdelen over de potentie en algehele awesomeness van de Vive.

De Vive is nog relatief onbekend, hoewel HTC hier verandering in gaat brengen met de Vive wereldtour. Bovendien is er nog weinig content beschikbaar terwijl de bril eind dit jaar al uit komt. Grote voordeel is de samenwerking met Steam en de verspreiding van content via het SteamVR platform.  De prijs alsmede de exacte releasedate is nog onbekend.

Release: kwartaal 4 2015

  • Resolutie: 1200×1800 (per eye)
  • Scherm: tbc
  • Refresh rate: 90Hz
  • Field of view: TBC
  • Sensors: Accelerometer, Gyroscoop, Laser posisitie sensor
  • Connection: HDMI, USB 2.0, USB 3.0
Voordelen:
  • Uniek trackingssysteem
  • Release eind dit jaar
  • Verspreiding via Valve / Steam

Nadelen:
  • (Nog) weinig content
  • Ruimte nodig

Razer OSVR

Razer-OSVR2

Razer is vooral bekend als fabrikant van computer hardware zoals muizen en toetsenborden. De aankondigingen van een eigen vr bril kwam dan ook vrij onverwacht. Razer wil met hun OSVR, wat staat voor Open Source Virtual Reality, een open standaard virtual reality.  Dat maakt dit project uniek en zeer toegankelijk voor ontwikkelaars en enthousiastelingen.

Razer-OSVR3De specificaties van de Razer zijn niet in lijn met zijn concurrenten. Zo beschikt de Razer Hackers Kit, zoals de eerste versie van de bril wordt genoemd, ‘slechts’ over een Full HD resolutie op een 5.5 inch scherm.

Specificaties en visuele pracht zij echter (nog) niet leidend bij OSVR, dat is het open karakter van het project, want werkelijk alles is vrij toegankelijk. Daarnaast legt Razer meer dan andere partijen vol de focus op games.  Het bedrijf werkt en krijgt support van grote namen binnen de vr industrie zoals SIXENSE en Leapmotion. Bovendien is de bril geschikt voor Windows, Linux en sinds kort zelfs Android.

Razer-OSVR1Werkelijk alles is open-source aan het project van Razer. De 3D ontwerpen van alle onderdelen zijn vrij beschikbaar, de bril is volledig te modificeren en modulair. Je kunt dus naar hartenlust knutselen met de bril en zelf bijvoorbeeld een beter scherm of sensoren toevoegen.

De plug-ins alsmede de software API’s zijn tevens beschikbaar waardoor iedereen content kan ontwikkelen voor de bril. Games zijn namelijk het belangrijkste volgens Razer en dankzij het open karakter van het platform zal er snel en veel content beschikbaar komen.

Releasedate: onbekend

  • Resolutie: 1920×1080 (totaal)
  • Scherm: 5.5″ OLED
  • Refresh rate: 100Hz
  • Field of view: 100 graden
  • Sensors: Accelerometer, Gyroscoop, Magnetometer
  • Connection: HDMI, USB 2.0, USB 3.0
Voordelen:
  • Open source & modulair
  • Potentie tot veel content
  • Verspreiding via Valve / Steam

Nadelen:
  • (Nog) weinig content
  • Mindere specificaties

Wie wordt het?

Alle brillen hebben enkele unieke eigenschappen maar de meeste consumenten geven maar één keer geld uit; of een Xbox of een PS4.  Het wordt dan ook een spannende strijd aangezien de vr markt in het begin vrij klein is vanwege de hoge systeemeisen en bijkomende kosten. De gemiddelde consument heeft bovendien geen pc die sterk genoeg is en zal overtuigd moeten worden om zowel een dure vr bril als een krachtige pc in huis te halen.

Het gaat waarschijnlijk dus nog wel enkele jaren duren voordat er een duidelijke winnaar is. Wij zien de strijd echter als volgt beslist worden:

Plek 1. Oculus Rift

Oculus zal naar ons idee in eerste instantie de meest populaire vr bril worden. Het bedrijf heeft de ervaring, de bekendheid, een ‘af’ consumentproduct en beschikt bovendien over een grote achterban. Daarnaast is er nu al veel content beschikbaar en werkt het bedrijf ook nog eens samen met grote partijen waaronder Microsoft.

Plek 2. HTC Vive

Op de tweede plaatst zette wij de HTC Vive vanwege het unieke trackingsysteem, de indrukwekkende specificaties en de samenwerking met Valve. Dit laatste zorgt voor eenvoudige aanlevering en verspreiding van content.

Plek 3. Razer OSVR

Razer doet onder aan beide vanwege het hoge knutselgehalte, de beperkte specificaties en het feit dat het bedrijf (nog) geen goede manier heeft om content te verspreiden.