HTC VIVE Review

De HTC Vive hebben wij ook al een tijdje in huis. Eerder schreven wij al een Oculus Rift Review.  Is de headset van de Koreanen beter dan de Amerikanen en voegt roomscale echt zoveel toe?

What’s in the Box

De HTC Vive doos is een flink stuk groter dan de Rift maar lijkt qua vormgeving veel op zijn Amerikaanse tegenhanger. Veel zwart en minimalistische vormgeving zetten de toon. De doos openmakend lijkt het met de inhoud mee te vallen. De headset, twee controllers en de lightboxes staren je aan. Onder de hoofdelementen bevindt zicht echter een hele zooi aan stroomkabels, aansluitingen en schroefjes. Het tweezijdige kickstart pamflet – hoewel de grootte van de doos- doet vermoeden dat het met installeren wel meevalt. We gaan het zien…

160212-Vive-VTwo-Family-Dynamic_no background

Installatie

htc-vive-3Wij hebben gelukkig ervaring met de ontwikkelaarversie waarover wij eerder een hands-on review schreven dus gooide de quickstart aan de kant en gingen aan de slag. Het opzetten wijst zichzelf, de lightboxes in de hoeken van de kamer en de juiste kabels in de juiste gaatjes. Vervolgens de Room-setup doorlopen waarbij de speelruimte in de kamer wordt ingedeeld. Dit eenvoudige en vernuftige systeem zorgt ervoor dat je niet tegen obstakels loopt.

Je tekent met de controller de ruimte uit en hier verschijnt in de virtuele wereld een raster wanneer je te dichtbij komt.  In onze vele speeluren hebben wij nog geen blauwe plek opgelopen.  Hoewel het opzetten relatief veel werk is hebben de makers goed nagedacht over het verloop. Het is een soepele ervaring. Voor mensen met weinig ruimte is de HTC Vive niet echt een optie. Het continue op-en afbouwen van het systeem is een flinke onderneming.

Design en comfort

Vive-Lighthouse2De HTC is een stuk minder strak vormgegeven dan zijn directe concurrent. Maakt zijn Amerikaanse tegenhanger gebruik van strakke lijnen en minimalistische design, de Vive is een stuk grover. Niet alleen is de bril een stuk groter hij beschikt tevens over ronde inkepingen aan de voorzijde. Deze bevatten de sensoren voor de tracking. Daarnaast zijn steken er drie kabels uit de bovenzijde die achterlangs weglopen.  Het gewicht van de bril is bovendien iets hoger en het geheel voelt wat lomper aan. Daarnaast willen de kabels nogal eens trekken of verstrengeld raken wanneer je door de kamper loopt.

Dit weegt echter niet op tegen het gevoel van vrijheid dat aan de andere kant van het verhaal zit.  De hoofdband is eenvoudig verstelbaar en op drie punten, de boven en zijkanten. De bril zit wat hoger op je hoofd dan de Rift en is naar ons idee iets minder comfortabel.  Het instellen van Inter Pupal Distance is tevens eenvoudig met een draaiknop aan de zijkant. Deze voelt steviger aan dan zijn concurrent.  Over het algemeen is de bril net iets minder comfortabel en strak als zijn tegenhanger.

Scherm,  lenzen & audio

De resolutie van het scherm is exact hetzelfde als de Rift; 2160 x 1200 pixels met een refreshrate van 90hz. Ook het field of view is ‘on par’ alsmede het scherm; beide maken gebruiken van een OLED scherm. De Vive heeft een field of fiew van 110 graden; acceptabel maar nog net niet genoeg voor een werkelijke immersive ervaring. Het gevoel dat je door een tunnel kijkt blijft aanwezig.
htc-vive-vs-oculus-rift-15

De kleuren zijn uitstekend maar net zoals bij de Rift is zwart niet altijd even donker. De Vive heeft geen ingebouwde headset maar een 3.5 mm headphone jack.  Hoewel er oordopjes worden meegeleverd is de kwaliteit hiervan niet optimaal. Bovendien niet erg hygiënisch bij meermaals gebruik. Voordeel is wel dat je eenvoudig je eigen headset kunt aansluiten, de jack zit slim geplaatst aan de achterzijde van de set-up.

Tracker & controller

htc-vive-two-controllersDe Lighthousetechniek is het punt waarop de Vive zich momenteel onderscheid. Deze twee kastjes zenden onzichtbare lasers uit waardoor middels eens soort sonar techniek de positie van de headset en controllers bepaald worden. De kleine kastjes kunnen een  ruimte van maximaal 5 bij 5 meter dekken. Indien je ze netjes tegenover elkaar plaatst moet er in principe geen probleem ontstaan met de tracking. Tijdens onze speelsessies ontstonden er heel soms kleine storingen waarbij het beeld flikkerde of een controller wegviel.

De controllers die bij de Vive geleverd worden werken uitstekend. De tracking is tot de centimeter nauwkeurig en er is geen merkbare latency.  Naast een trigger en een grote ronde touchpad beschikt de bril over twee knoppen boven en onder dit touchpad. Daarnaast zitten bij de palm van je hand twee knoppen die wat ontwenning zijn om te gebruiken maar goed werken. Het interacteren binnen de virtuele wereld werkt prima en is zeer intuïtief. Hoewel de Touch controllers van Oculus nog niet uit zijn scoort de Vive wat ons betreft flink punten door deze tijdens release beschikbaar te hebben.

De ervaring

Laten we gelijk maar met de deur in huis vallen; Roomscale vr is awesome. Rondlopen -in tegenstelling tot zitten bij de Rift en rondkijken bij de Gear VR- voegt zoveel toe.  De immersie is vele male hoger wanneer je een stap vooruit en achteruit kunt doen. Ravijnen maken indruk en boezemen angst in,  obstakels worden ontweken en alle hoeken van de ruimte worden bekeken. Natuurlijk houd de fysieke ruimte op een gegeven moment op.  Hier wordt omheen gewerkt door simpelweg te teleporteren naar de digitale locatie. De combinatie van controllers en bewegingsvrijheid maken het een fantastische ervaring.  Deze wint het voorlopig echt van de (nog) statische Rift experience.

De content

portal-htc-vive-aperture-science-featured

Net zoals bij de Rift besteden wij apart aandacht aan de Vive content.  Groot voordeel is de integratie binnen Steam waardoor kopen, spelen en beoordelen een stuk eenvoudiger is. Momenteel is onze favoriete game Fantastic Contraption.  Daarnaast vermaken wij ons met Portal Stories alsmede Universe Sandbox 2.

Conclusie

De HTC is veruit de vetste vr ervaring die momenteel beschikbaar is, dev mogelijkheid om rond te lopen en interactie met de controllers tillen de immersie naar het hoogste punt. Tel daarbij de vette games en integratie binnen Steam op en je heb een solide product.  De grote set-up en de ruimte die je nodig hebt alsmede de hoge prijs maken het (net zoals de Rift) niet voor iedereen toegankelijk. Wil je het toch eens proberen dan kun je de HTC Vive huren via onze zakelijk site.

+ Roomschale VR
+ Controllers

– Veel ruimte nodig
– Hoge prijs