Hoe snel ontwikkelt VR zich nu eigenlijk écht?

Facebook heeft miljarden betaald voor Oculus VR, de pionier in Virtual Reality. De verkopen van de Rift VR headsets blijven achter, heeft Mark Zuckerberg het helemaal mis gehad? Hoe snel ontwikkelt VR zich, wordt het tijd om ons zorgen te maken? Of valt het allemaal wel mee en lopen we binnenkort allemaal met een VR headset rond?

De hype is voorbij, wat is de realiteit van VR?

Bij de introductie van nieuwe technologie lijkt de pers altijd weer een roze bril te dragen. Alles is fantastisch, dit gaat het worden!

De hype van Virtual Reality is nu voorbij, de prognoses zijn sterk naar beneden bijgesteld. Dezelfde cheerleaders van VR zijn nu plotseling sceptici die de ondergang van Virtual Reality natuurlijk allang zagen aankomen. En daarnaast terloops Augmented Reality op exact dezelfde wijze ophemelen. Noteer Mixed Reality maar vast als nieuwe trend van 2018! De realiteit is eigenlijk heel eenvoudig; VR heeft toekomst maar dit soort nieuwe technologie heeft gewoon tijd nodig. De eerste iPhone van Apple had bijvoorbeeld geen App Store, pas met de introductie van de iPhone 3G konden we van een succes spreken. Maak je niet druk om de toekomst van Virtual Reality, dat zit wel snor. Maar wat is er nodig voor de grote doorbraak?

Wat er nodig is voor succes in Virtual Reality

Wanneer je als website dagelijks bezig bent met het laatste VR nieuws kun je in een “bubbel” terechtkomen. Het is haast alsof iedereen continue met een VR headset rondloopt, toch weten de meeste mensen niet eens wat het precies inhoudt. Laten we de roze VR bril afnemen en bepalen wat er nodig is voor succes in Virtual Reality:

 

  1. Betere games: Er zijn zeker een aantal zeer sterke VR games, maar het aantal AAA games is op één hand te tellen. Het beste voorbeeld op dit moment is waarschijnlijk Resident Evil 7, dit spel is van de grond af aan gemaakt voor een VR ervaring. Het is niet voor niets het meest populaire spel voor de PlayStation VR, met een gemiddelde speeltijd die tweemaal zo lang is als andere VR games. Het is een kip of het ei verhaal, zonder goede spellen laten de gamers het afweten, zonder grote groep gebruikers investeren ontwikkelaars te weinig in VR games.
  2. Meer zakelijke VR content: Spelletjes zien er flitsend uit, toch is het de zakelijke VR content die het verschil kan maken. Virtual Reality heeft nu al impact op de industrie, op de retail en ook bijvoorbeeld in de medische sector. In de zakelijke wereld maakt niemand zich druk over een lompe VR bril op je hoofd, zolang het maar rendement oplevert.
  3. Goedkopere headsets: Een VR headset van 500 euro, controllers van 100 euro per stuk, een paar trackers erbij en ook nog een gaming PC van 1500 euro. Dat is niet bepaald een boodschappenlijstje die voor de meeste consumenten haalbaar is. De Google Cardboard en de Gear VR zijn niet zo krachtig, je kunt niet vrij rondlopen en de ervaring is minder indrukwekkend. Maar de prijs ligt veel lager. Met de nieuwe VR headsets voor Windows wordt de prijs van “echte” VR een stuk aantrekkelijker, evenals de systeemeisen voor de PC. De eerste generaties Rift en Vive zijn ook al stevig afgeprijsd.
  4. Draadloze VR: De Google Cardboard en de Gear VR zijn beperkt maar ze staan ver bovenaan wat betreft verkoopcijfers. Naast de lage prijs zijn deze VR brillen draadloos, en dat heeft een grote impact op de ervaring. Met nieuwe “inside out” tracking zoals die op de Windows VR headsets gebruikt wordt zijn losse trackers overbodig, de Oculus Go is een nieuwe draadloze headset voor een schappelijke prijs. Ook is de Oculus Santa Cruz in aantocht, een volledig draadloze VR headset met volledige bewegingsvrijheid.
  5. Sociale Virtual Reality etiquette: Bij de overstroming in Puerto Rico bracht Facebook directeur Mark Zuckerberg een virtueel bezoek aan het rampgebied om daarna iets “leuks” te gaan doen tijdens een live stream. Niet zo handig Mark, we moeten als maatschappij nog leren hoe VR past binnen een sociale ervaring. AltSpaceVR moest hun activiteiten staken tot Microsoft dit social VR platform nieuw leven inblies, er staan twee Virtual Reality opvolgers van Second Life in de startblokken. VR is sociaal, nu de gebruikers nog…

Virtual Reality is geen technologie die een sprint trekt, het loopt een marathon. Elke dag komt er weer een innovatieve toepassing in VR bij, van 3D schilderen tot hulp bij dementerende senioren en virtuele tours laten maken voor schoolkinderen. De hype is voorbij, de trend zet zich voort.