Alien : Isolation

Alien v.s. Rift

De Alien franchise heeft hoogtepunten en dieptepunten gekend. De eerste film uit 1979 is inmiddels verheven tot cult klassieker. De zogenaamde chestbuster scene waarin een baby Alien uit de buik van een van de bemanningsleden knalt, staat in het geheugen van iedere filmfanaat gegriefd. Slechte films (Alien v.s. Predator anyone?) en waardeloze games (allemaal!) hebben de Alien naam echter behoorlijk door het slijk gehaald. Sega waagt echter nog een schot in de ruime met een nieuwe game Alien: Isolation, gepresenteerd op de E3 en waarvan een speciale Oculus Rift demo is uitgebracht. Is dit de vr game die de Oculus Rift op de kaart zet en Alien weer uit het zwarte gat trekt?

Oculus = levensbedreigend realistisch

Alien: Isolation (A:I) is een survival horror game in lijn met populaire games zoals Resident Evil. De game wordt speciaal ontwikkeld voor de Oculus Vr prototype maar wordt ook uitgebracht voor consoles. De releasdate staat op 7 oktober, wordt dit dag dat de ware potentie van Oculus wordt getoond? Volgens de heren van Wired wel. De game is perfect match voor Oculus vanwege de opzet van de game; slechts jij en één Alien op een planeet in de diepte van het universum.

De ontwikkelaars van Creative Assembly zijn grote fans van Oculus en hebben sinds het prille begin op Kickstarter het product gesteund. Zodra zijn de eerste Dev Kits ontvingen hebben zij A:I geschikt gemaakt voor Oculus en het bleek een perfect fit. De speelbare demo draait inmiddels op de DK2 en ziet er crispy clean uit. In andere woorden; levensecht, werkelijk immersive.  Virtual Reality zoals het bedoeld is.

Buitenaards eng

Een verlaten ruimteschip, niets dan het geluid van ratelende onderdelen en een oneindig vacuüm aan de andere zijde. Een perfecte setting voor een horror-game. Lopend door een lege gang waarin de vibraties van het schip voelbaar zijn. Aan het eind van de gang doemt iets op, een dode? Yup, doder worden ze niet.  Een verhoogde hartslag, zwetende palmen en de prangende vraag: wat doe ik hier in hemelsnaam? De zaklamp maakt het niet veel beter. De doodse ogen van mijn pas ontdekte space buddy kijken zijn net zo leeg als de gang. Wat is de volgende stap? Terug kan niet, dan maar voorzichtig vooruit…

Compelete immersie en ongekende mogelijkheden

De Oculus Rift voegt een compleet nieuwe dimensie aan het spel toe waar zelf de ontwikkelaars van staan te kijken. Bukken achter een krat doe je normaal met een druk op de knop. Met de Oculus kan hoever je bukt en kan je per millimeter meer van de omgeving zien, en van jezelf prijsgeven. De 360 graden blik zorgt voor ongekende mogelijkheden, om het hoekje kijken doe je nu zelf in plaats van met knop. Kruipend door een liftschacht kan je met het strekken van je hoofd net de hoek om kijken zonder jezelf in harms way te plaatsen.

Angst om de hoek

De dode ruimtekameraad blijkt gelukkig geen verassingen in petto (of buik) te hebben maar de volgende bedreiging doemt alweer op. De Alien zoals Ridley Scot hem visualiseerde, levensecht en op zoek naar prooi verschijnt aan het eind van de gang. De setting slaat om en het gevoel van angst is wederom levensecht. Aan het begin van de demo loop je relaxed rond en geniet je van de prachtige maar beklemmende omgeving.

Zodra de Alien in beeld komt zit je met de rug tegen de muur, paniekerig om je heen kijkend en continue op zoek naar een uitweg. Elk geluid verhoogt de hartslag en wat begon als een interessante ervaring is omgeslagen in een met angstzweet omringd horrorverhaal waarin jij het enige slachtoffer bent.  Zodra de Alien op je af komt rennen, schreeuwt je oerinstinct rennen. Ver kom je echter niet, de Alien is binnen no time bij je en met een uithaal van één van zijn handen is het GAME OVER.

Het moge duidelijk zijn. Alien is dé game die het ware gevoel en de potentie van de Oculus Rift toont.  De fysieke reactie, het beklemmende gevoel en de gameplay mogelijkheden zijn voor mij het teken dat Oculus Rift het survival-horror genre naar het hoogste niveau kan tillen. Ik kan niet wachten tot ik door zombie geïnfecteerde kan rennen in Resident Evil of nog meer ruimte-angsten kan doorstaan in Dead Space. The future of horror is here!

We will be happy to hear your thoughts
  1. Reply
    Freek Voorwinden 11 oktober 2014 at 14:39

    “Slechte films (Alien v.s. Predator anyone?) en waardeloze games (allemaal!)” Allemaal? AVP 2000 wordt onbetwist als een absolute topgame gezien, ook door de fans van de beide franchises.

    • Reply
      Erik Abbink 29 oktober 2014 at 09:40

      Excuus Freek. Mijn aversie tegen slechte franchise games maakt mij soms blind voor de parels. Wellicht kunnen wij deze ooit spelen zodra wijde Oculus Rift kunnen kopen.

Reageer!