De Facebook strategie met VR en AR

Het jaar 2016 was niet bepaald het beste jaar voor Facebook en hun peperdure aankoop Oculus VR. De Oculus Rift bleek niet zo innovatief als de HTC Vive, de verkoopcijfers vielen tegen, Zenimax bracht Facebook voor de rechter en oprichter Palmer Luckey leek meer bezig te zijn met Hillary Clinton pesten dan met Virtual Reality. We zijn weer een aantal maanden verder en Facebook krabbelt langzaam terug uit een diep dal. De prijsverlaging van de Rift en bijbehorende accessoires lijkt een redelijk effect te hebben op de verkoopcijfers, daarnaast begint Facebook ook steeds meer te experimenteren met Augmented Reality. Of beter gezegd, ze jatten alle leuke ideëen van Snapchat en stoppen deze in hun eigen apps. Waar is Facebook momenteel mee bezig, en gaan ze hiermee een comeback maken?

Oculus verovert Zuid KoreaFacebook vr

HTC ging al kort na de introductie richting China om daar de Vive flink te promoten. Onlangs wist Microsoft de Hololens ook in China door de strenge keuring van de regering heen te krijgen. Facebook kijkt eindelijk verder dan de Verenigde Staten en Europa en werkt nu samen met de regering van Zuid Korea om de Rift daar populair te maken onder de Koreaanse bevolking. In deze overeenkomst zal Facebook samen met de regering tien AR en VR startups selecteren en ondersteunen. Met een fanatieke gaming community is dat zeker geen slechte zet van Facebook.

Facebook VR Avatars komen van Bitmoji

Het is bekend dat Facebook de laatste tijd veel functies van Snapchat in hun eigen apps stopt, nu blijkt dat de VR avatars gebaseerd zijn op de Bitmoji van bekende mensen die wederom van Snapchat afkomstig zijn. De 2D plaatjes van bekende gezichten werden door software geanalyseerd om vervolgens de 3D karakters te ontwerpen voor het Facebook platform. Dit is overigens geen geheime lek, de onderzoekers hebben dit zelf naar buiten gebracht.

Zelf Augmented Reality effecten makenCamera

Die AR effecten van Snapchat? Ook die zien we terug bij Facebook, ze hebben zelfs een Camera Effects Developer platform opgezet waarmee iedereen met een beetje technische kennis en creativiteit nieuwe Augmented Reality camera effecten kan ontwerpen. We zijn benieuwd of Facebook binnenkort ook met een speciale videobril op de markt komt zoals Spectacles van Snap Inc.

Chromecast voor Gear VR

Laten we niet vergeten dat de Gear VR headset van Samsung draait op Oculus software. Deze bescheiden headset kreeg als eerste Minecraft VR, als eerste een softwarematige truc om de resolutie flink te verhogen en nu ook weer als eerste een optie om VR beelden via Chromecast op een televisie weer te geven. Met een Rift is dat via een PC monitor uiteraard ook te realiseren, toch is dit weer een leuke aanvulling op de mogelijkheden van de populairste VR headset (Google Cardboard even niet meegeteld).

Nieuwe 360 graden camera’s

ChromecastGoogle ontwikkelde ooit de JUMP camera rig voor GoPro camera’s om de kwaliteit van VR video te verbeteren. Dit jaar komt Facebook met twee nieuwe 360 graden camera’s, een eenvoudige versie met 6 camera’s in een bolvorm, en een uitvoering met maar liefst 24 camera’s ingebouwd. De nieuwe modellen kunnen 3D opnames maken met “six degrees of freedom” wat betekent dat je met je lichaam kunt bewegen en rondkijken in de video. Facebook gaat de camera’s niet zelf verkopen maar werkt met diverse hardware fabrikanten.

Facebook heeft de strijd nog lang niet opgegeven, we zullen zien of 2017 wel een succesvol jaar wordt voor Mark Zuckerberg en consorten.

WIN EEN RIFT!

Schrijf je voor de wekelijkse vr update