AltspaceVR stopt, en Sansar begint met Social VR

Op 3 augustus heeft AltspaceVR haar deuren voorgoed gesloten. De pionier in sociale virtual reality moest plotseling stoppen door een gebrek aan financiën. Enkele dagen na de aankondiging van deze sluiting werd Sansar van Linden Lab opgesteld als publieke Beta. Dit is een ander social media platform in VR door dezelfde mensen die eerder verantwoordelijk waren voor Second Life. Zit het grote publiek te wachten op sociale VR, en hoe kan het succesvol worden?

Wat was AltspaceVR?

Het bedrijf werd gestart in 2013 met de eerste publieke versie van hun sociale media platform in 2015. De directeur en mede-oprichter Eric Romo was voorheen werkzaam bij SpaceX waar hij werkte als ontwerper van motoren voor raketten. AltspaceVR was een gratis applicatie die je kon gebruiken op diverse virtual reality platformen.

Er werden daar evenementen georganiseerd, je kon er chatten met andere gebruikers en samen spelletjes spelen. Een cartoon avatar deed dienst als jouw virtuele alter-ego. Afhankelijk van het systeem dat je gebruikte kon dit karakter jouw bewegingen ook nabootsen. De live evenementen waren de grootste trekpleister, zoals een seminar van wetenschapper Bill Nye en live comedy shows van artiesten als Reggie Watts.

AltspaceVR was voor alle Virtual Reality gebruikers

De VR markt is sterk verdeeld tussen verschillende bedrijven als HTC, Facebook, Samsung en Google. AltspaceVR wilde van meet af aan “platform agnostic” zijn, dat houdt in dat je met elke VR headset contact kunt leggen met andere gebruikers. De lancering vond plaats op het mobiele Samsung Gear VR systeem, later volgde de HTC Vive, Oculus Rift, Google Daydream, diverse Android toestellen en er werd een “platte” versie gemaakt voor PC en Mac.

Wat ging er mis met AltspaceVR?

Bedrijven die investeren in virtual reality hebben een lange adem nodig. Er was al meer dan vijftien miljoen dollar in dit platform geïnvesteerd, er lag een principeakkoord voor een nieuwe investering die op het laatste moment door de mand viel. En toen was AltspaceVR van de ene op de andere dag verleden tijd. De dienst trok ongeveer 35.000 bezoekers per maand, geen enorme aantallen maar gezien het aantal actieve VR gebruikers geen slecht resultaat.

Het is mogelijk dat andere ontwikkelaars voortbouwen op de SDK apps, bijvoorbeeld in WebVR, verder is de toekomst nog onduidelijk.

Het gat dat AltspaceVR heeft achtergelaten werd direct opgevuld door Sansar, een ander social media platform in VR.

Wat is Sansar?

Dit social media platform werd opgericht door Linden Lab, het bedrijf achter Second Life, een 3D omgeving waarin mensen met virtuele karakters een 

“tweede leven” kunnen ervaren. Hoewel dit platform uit 1999 niet de eerste in zijn soort was, mag je gerust stellen dat het de meest succesvolle naam is in het genre. Tot op de dag van vandaag bestaat het Second Life platform, maar het is Sanar die de traditie verder gaat zetten. Sansar wordt volgens directeur Ebbe Altberg de “Wordpress voor Virtual Reality ervaringen”.

Het moet net als Second Life een complete economie worden met een eigen muntsoort en ondernemers die digitale producten en diensten aanbieden. Dat was ook een drijvende factor achter Second Life, en kan Sansar financieel onafhankelijk maken in een tijd dat VR bedrijven op zoek zijn naar investeerders.

De Open Beta versie heeft een virtuele oppervlakte van vier bij vier kilometer waarin gebruikers hun eigen woning of ervaringen kunnen ontwerpen. Je kunt standaard 3D objecten inladen, of Sansar artikelen kopen in de online webshop. Naast een gratis versie is er ook een speciale versie voor “makers” die meer dan drie ervaringen willen ontwerpen voor een bedrag van 10 dollar per maand. Sansar werkt vooralsnog alleen op de Oculus Rift, HTC Vive en op een PC zonder headset. Je kunt deze dienst nog niet gebruiken op een mobiele headset zoals de Gear VR of Google Daydream.

De alternatieve sociale virtual reality diensten

Nu AltspaceVR plotseling is gestopt kunnen de alternatieve aanbieders hun slag slaan. Wie zijn de grote spelers en maken ze een kans?

Facebook Spaces

https://youtu.be/PVf3m7e7OKU

De eigenaar van de Oculus Rift moet uiteraard een eigen social VR platform aanbieden. Momenteel werkt Facebook Spaces alleen met de Oculus Rift wat het bereik erg beperkt. Toch zitten er al een aantal interessante opties in het systeem met uiteraard de koppeling aan Facebook. Net als de bekende social media dienst van Facebook zal Spaces ook uitgebreid moeten worden naar andere VR headsets en accessoires om echt een succes te worden.

 

vTime

https://youtu.be/gHJ7vnfNNa0

Deze app stond altijd in de schaduw van AltspaceVR, kan deze multi platform social VR applicatie nu uitgroeien tot marktleider? De karakters zijn realistischer, het is wel een meer statische ervaring waarin je een kleine groep vormt en zo met elkaar een praatje kunt maken in diverse exotische omgevingen. Met een app voor de Rift, GearVR, Daydream, Google VR, Google Play en de Apple App Store is de drempel om te starten in ieder geval erg laag.

 

SlotsMillion VR

https://youtu.be/QjtWC6IeyvU

Dit is een opvallende nieuwkomer, een online casino in VR met een sociale chat functie. Hoewel de kasten in online casino’s niets onderdoen voor de fysieke versies ontbreekt de sociale interactie. SlotsMillion VR wil een virtueel casino inrichten met competitieve spellen en een lounge om in contact te komen met andere spelers. Met het inkomstenmodel zit het wel goed, al zullen niet alle landen deze dienst toestaan vanwege het gokken met echt geld.

Hoe kan sociale VR een succes worden?

Sommige mensen geloven niet dat sociale VR haalbaar is, toch zijn er veel bedrijven die er flink in investeren. Dan moeten ze zeker rekening houden met de volgende aandachtspunten:

 

  1. Het platform moet op zoveel mogelijk systemen werken om een grote doelgroep te bereiken.
  2. Er moet een betalingsmodel ingebouwd zitten, dit kan een abonnementsvorm zijn, in-app transacties of een combinatie van deze twee.
  3. De virtuele omgeving moet opties bieden die in de werkelijkheid niet aanwezig zijn, met name de anonimiteit van Second Life heeft meegespeeld in het succes.
  4. De drempel om te starten moet laag zijn, en de mogelijkheden moeten uitgebreid zijn.
  5. De dienst moet ook weer niet té realistisch worden, zoals bijvoorbeeld PlayStation Home waar je in een virtuele rij moest wachten om een spelletje te spelen.

 

Is virtual reality een goede plek voor sociale interactie of is het vooral een individuele ervaring?

WIN EEN RIFT!

Schrijf je voor de wekelijkse vr update